Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Generelt om hjemmepleje

Her kan du læse om dine muligheder for at få hjælp i dit hjem, hvis det af fysiske, psykiske eller sociale årsager er vanskeligt for dig at klare de daglige opgaver, fx hjemmepleje, vaskeservice, indkøb mv.

Det er grundtanken bag den hjælp, du får som borger i Furesø Kommune, at du har indflydelse på dit eget liv og får mulighed for at udnytte dine ressourcer, så du kan bevare en aktiv og selvstændig hverdag så længe som muligt.

Bliv visiteret til et rehabiliteringsforløb eller hjemmehjælp

Hvis du ønsker at ansøge om hjemmehjælp kan du, eller dine pårørende, kontakte Visitationen via sikker post eller tage telefonisk kontakt (se kontaktboks nederst på siden).

Visitationen giver vi dig generel vejledning og vurderer, om der kan træffes afgørelse i din sag, når du henvender dig.

Har vi brug for flere oplysninger i din sag, for at vi kan træffe afgørelse, indhentes de enten ved et møde med dig eller skriftligt fra eksempelvis sygehus eller speciallæge.

Vi vejleder dig naturligvis også, hvis du ønsker at klage over en afgørelse.

Furesø Kommune vil gerne støtte dig i at leve et sundt, aktivt og selvstændigt liv - hele livet.

Hvis vi vurderer, at et rehabiliteringsforløb vil kunne forbedre din evne til at klare dig i hverdagen og dermed nedsætte dit behov for hjælp, tilbyder vi dig et korterevarende tidsafgrænset forløb. 

Du får støtte på baggrund af, hvad du selv kan klare, og hvad du har behov for, at andre hjælper dig med.

Hvis visitator vurderer, at der er behov for et besøg hjemme hos dig, tilbydes du det. Mødet har til formål at afklare, hvad du har behov for hjælp til. Du har naturligvis ret til at have en bisidder med ved visitationsbesøget. 

Hvis du er utilfreds med den hjælp, du modtager i dit hjem, har du mulighed for at klage - men vi anbefaler dig at tale din leverandør eller Visitationen om din utilfredshed først. På den måde får du ofte løst tvivlsspørgsmål både nemt og hurtigt.

Du kan klage over hjemmeplejen, hvis du er uenig i Visitationens vurdering af dit behov for hjælp mener, at du ikke har fået en ordentlig sagsbehandling mener, at du ikke får den hjælp, der fremgår af afgørelsen mener, at hjemmeplejen ikke udføres på en tilfredsstillende måde.

For at din klage kan blive behandlet hurtigst muligt, er det vigtigt, at du ved præcis, hvad du er utilfreds med.

Følg denne vejledning:

  • Hvis du ikke mener, at du får den hjælp, du er bevilget til, eller hvis du ikke mener, at hjælpen bliver udført tilfredsstillende, skal du kontakte din leverandør af hjemmepleje.

  • Hvis du ønsker at klage over en afgørelse, der er truffet om din hjælp, skal du kontakte Visitationen.

  • Hvis du ønsker at klage over sagsbehandlingen i Visitationen, skal du kontakte lederen af Visitationen.

Hvis du som ægtefælle eller anden nær pårørende passer et familiemedlem, der har behov for pleje, kan du ansøge kommunen om aflastning eller afløsning. Plejebehovet kan skyldes både fysisk og psykisk nedsat funktionsevne. Denne form for hjælp kan være afgørende for, at den plejekrævende kan blive boende i hjemmet.

Ved afløsning kan der være tale om hjælp i hjemmet, hvor du som plejer afløses af en anden.

Ved aflastning kan den plejekrævende fx få tilbud om midlertidigt døgnophold i konkrete situationer, f.eks. hvis ægtefælle eller pårørende skal aflastes på grund af ferie eller opstået sygdom.

Læs mere på borger.dk

Med den nye ældrelov får ældre større selvbestemmelse, og der er mere tillid til medarbejderne og frihed til kommunerne. Fokus er på en tryg og værdig alderdom med støtte, der passer til den enkeltes livssituation.

Helhedspleje dækker personlig pleje, praktisk hjælp og genoptræning uden sygehusindlæggelse. Det er et samlet forløb med forebyggende og rehabiliterende fokus, hvor du som borger er aktiv deltager sammen med dine pårørende og kommunen.

I Furesø Kommune starter nye borgere eller borgere med nedsat funktionsevne i et målrettet rehabiliteringsforløb, som støtter dig i at genvinde færdigheder og blive mere selvhjulpen. Forløbet varer op til 15 uger og tilpasses dine behov.

Herefter visiteres du til én af fem helhedspleje-pakker, baseret på en individuel vurdering. Pakkerne giver en samlet indsats, som løbende tilpasses.

Kommunen har indført faste, tværfaglige teams, så du møder færre forskellige medarbejdere og får mere sammenhængende hjælp.

Ny ældrelov og faste teams

Foto af hus
Læs Furesøs Kvalitetsstandarder 2024 Serviceloven Satser vedrørende ældre for 2025 efter lov om social service

Servicepakke - Madservice (hjemmeboende) (2025)

Madservice (hjemmeboende)

YdelseOmfatterBeløb
HovedretInkl. levering63 kr. pr. dag
BiretInkl. Levering16 kr. pr. dag

Vask og indkøb (hjemmeboende)(2025)

Service

YdelseOmfatterBeløb
VaskPr. måned453 kr.
IndkøbPr. måned28 kr.

Skyd genvej til

Kontakt

Visitationen

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Kontakt

Hjemmeplejen

Hvedemarken 5
3520 Farum

Ring til os

Ved livstruende, akut sygdom

Ring 112

Kommet meget alvorligt til skade

Ring 112

Ved fald

Ring 118

Ved presserende tilfælde

By tlf. 7216 4752

Midt tlf. 7216 4749

Skov tlf. 7216 4758

Sø tlf. 7216 4759

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback