Borgerrådgiveren holder ferie i uge 35.

Vibeke Krohn er Furesø Kommunes borgerrådgiver. Borgerrådgiveren kan hjælpe og vejlede dig, hvis du ikke er tilfreds med Furesø Kommunes behandling af din sag. Borgerrådgiveren er uvildig og har tavshedspligt efter gældende lovgivning. Borgerrådgiverens funktion omfatter alle områder i kommunens regi, det vil sige, den samlede administration med alle dertilhørende institutioner

Her møder du borgerrådgiveren

Pr telefon og Digital Post

Se kontakt oplysninger og telefontider i den lilla kontaktboks nederst på siden.

Personligt møde 

Du er meget velkommen til at kontakte Borgerrådgiveren for et personligt møde på Rådhuset.

Efter den 31. januar 2022 kan Borgerrådgiveren også træffes på Jobcenter Furesø:

  • Torsdage i lige uger fra kl. 14-17 på Jobcenter Furesø
  • Hvad kan borgerrådgiveren hjælpe med?

    Borgerrådgiveren kan bl.a. hjælpe med at vurdere om:

    • kommunen har behandlet din sag rigtigt
    • medarbejdernes optræden og betjening har været passende i forhold til situationen
    • kommunen løser sine praktiske opgaver som loven beskriver det (på områderne inden for eksempel ældrepleje, undervisning i skolerne, børnepasning i institutionerne osv.)
    • kommunen diskriminerer
    • kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres
  • Hvad kan borgerrådgiveren ikke hjælpe med?

    Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med, at:

    • få ændret en afgørelse, som kommunen har truffet
    • klage over sager, som andre klageinstanser tager sig af
    • klage over sager, der er sendt til ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
    • klage over politiske beslutninger, for eksempel serviceniveau
    • behandle henvendelser vedrørende forhold, som er ældre end 1 år. I særlige situationer kan borgerrådgiveren dog vurdere, at der er grundlag for at realitetsbehandle henvendelsen, selvom forholdet er mere end 1 år gammel.  

      Borgerrådgiveren kan heller ikke gå ind i sager om privatretlige forhold eller i sager om medarbejderes ansættelsesforhold i kommunen.

       

  • Sådan behandler borgerrådgiveren dine personoplysninger

    For at behandle din henvendelse/klage, registrerer borgerrådgiveren oplysninger om dig i det digitale sagsbehandlingssystem (for eksempel dit navn og din adresse og andre oplysninger du måtte have forsynet mig med). Derfor har du nogle rettigheder efter EU's databeskyttelsesforordning (2016/679/EU) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018).

    Du har ret til at få at vide

    • Hvilke oplysninger borgerrådgiveren har modtaget om dig og brugt i sagsbehandlingen,
    • Hvor borgerrådgiveren har oplysningerne fra (hvis de ikke kommer fra dig selv).
    • Du har også ret til at se oplysningerne.
    • Du har ret til at bede om, at borgerrådgiveren retter eller sletter oplysninger. hvis du mener, de fx er forkerte eller giver et forkert indtryk. Og borgerrådgiveren har pligt til at tage stilling til din anmodning.

    Borgerrådgiverens indsamling af oplysninger

    Borgerrådgiveren registrerer som udgangspunkt navn og adresse på alle, som henvender sig/klager til borgerrådgiveren, i det elektroniske register.

    Borgerrådgiveren registrerer også i et vist omfang personer, som er omtalt i en klage.

    Ofte har borgerrådgiveren brug for flere oplysninger end dem, der modtages med henvendelsen/klagen. Derfor beder borgerrådgiveren enten den borger der henvender sig (klageren) eller Furesø Kommunes forvaltning om at sende det skriftlige materiale, der findes i sagen. 

    Nogle af de oplysninger, borgerrådgiveren behandler om dig kan være fortrolige eller følsomme.

    Du skal vide, at borgerrådgiveren i Furesø Kommune har tavshedspligt.

    Borgerrådgiveren behandler oplysningerne som led i arbejdet med at rådgive og vejlede borgere samt arbejdet med at føre tilsyn med og vejlede Furesø Kommunes forvaltning.

    Grundlaget for registrering og behandling af oplysninger er databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens S 6, stk. 1 og 7, stk. 1.

    Opbevaring og offentliggørelse

    Oplysningerne om dig vil blive opbevaret, så længe det er nødvendigt for at løse opgaverne som borgerrådgiver.

    Enkelte sager kan blive gengivet i borgerrådgiverens årlige beretning til byrådet. Gengivelsen vil dog ske anonymiseret - det vil sige, at navne og andre oplysninger, som kan afsløre klagerens identitet over for udenforstående, fjernes.

    Dataansvarlig, klagemulighed og databeskyttelsesrådgiver

    Furesø Kommune (repræsenteret ved borgerrådgiveren) er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger i denne sag. Du kan til enhver tid klage over behandlingen til Datatilsynet, som påser overholdelse af databeskyttelses­reglerne.

    Furesø Kommune har en databeskyttelsesrådgiver, som rådgiver kommunen.

    Fremsendelse af følsomme eller fortrolige personoplysninger – til borgerrådgiveren, databeskyttelsesrådgiver eller kommunen i øvrigt – anbefaler vi, at du sender sikkert via Digital Post.

  • Borgerrådgiverens baggrund

    Borgerrådgiver Vibeke Krohn er uddannet jurist fra Københavns Universitet, hvor hun afsluttede sin uddannelse i 2000.

    Vibeke har mange års erhvervserfaring fra bl.a. Ankestyrelsen og kommunerne. I sine ansættelser som jurist og faglig leder har Vibeke haft et særligt fokus på at sikre, at myndighederne træffer korrekte juridiske afgørelser i et sprog, som borgerne skal kunne forstå.

    Derudover har Vibeke arbejdet for at sikre, at borgerne bliver medinddraget i sagsbehandlingen, og at borgerne føler sig set, hørt og forstået, i kommunikationen med kommunen

     

     

Præsentation af borgerrådgiveren

Klagemuligheder

Hvis du mener, der er sket fejl eller begået misforståelser i en sag, har du normalt mulighed for at klage. Hvem du skal klage til afhænger af, hvad o…

Tider for sagsbehandling

Tiden for sagsbehandling regnes fra den dag, kommunen modtager borgerens henvendelse, og til den dag kommunen sender et svar til borgeren. De udmeldte…

Vibeke Krohn, Borgerrådgiver
Vibeke Krohn, Borgerrådgiver
Forside Borgerrådgiverens Årsberetning

Læs om Borgerrådgiverens første år

Borgerrådgiver Vibeke Krohn er klar med sin første årsberetning for året 2021/2022. Borgerrådgiveren anbefaler i sin beretning, at forvaltningen bør…

Kontakt

Borgerrådgiver

Stiager 2
3500 Værløse

Tlf.: 7216 5550

Mandag-fredag kl. 08.30 - 15.00
Torsdag dog     kl. 08.30 - 17.00