Udvidelse af Hillerødmotorvejen
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021, at der skal foretages en udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, og at projektet igangsættes i 2029. Her på siden kan du følge Furesø Kommunes indspark i arbejdet.
Furesø er i dag voldsomt plaget af støj fra Hillerødmotorvejen, der skærer gennem kommunen fra nord til syd. Mere end en fjerdedel af vores borgere er i dag plaget af trafikstøj, der ligger over de vejledende grænseværdier, og støjbelastningen vil stige med den besluttede forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.
Furesø Kommunes grundlæggende synspunkt er, at man ikke ønsker at flere biler kører igennem kommunen. Der ønskes støjdæmpende foranstaltninger på hele motorvejsstrækningen, der er tilpasset de stedsspecifikke omgivelser.
Furesø Kommune ønsker, at Vejdirektoratet forholder sig til de tre nedenstående hensyn i forbindelse med udvidelsen af motorvejen:
- Sammenhængende mobilitet i hovedstadsområdet
- Mindske barrierer og sikre sammenhængende byer
- Bedre beskyttelse mod sundhedsskadelig støj
Furesø Kommune præsenterede forslaget til en helhedsorienteret og mere fremtidig løsning for Hillerødmotorvejen på et foretræde for Folketingets Transportudvalg den 2. september 2025.
Visionsoplæg: Overdækning og fokus på kollektiv trafik
Furesø Kommune ønsker en overdækning af motorvejen i den centrale del af Farum, der skaber synergi mellem en udvidet kapacitet på motorvejen, effektiv støjdæmpning, fremtidssikring af den kollektive trafik i regionen (bus, tog og pendlerparkering), bedre bymæssige sammenhænge og tilvejebringelse af nye arealer til byudvikling (bolig og erhverv) i et nyt stationært område i Farum.
Farum By er i dag helt gennemskåret af Hillerødmotorvejen, og en overdækning vil udover støjbekæmpelsen også kunne samle byen, som det f.eks. er sket i Odense ved Thomas B. Thriges gade.
Furesø Kommunes løsning omfatter en kort overdækning centralt, Hamborgskærme nord og syd for, samt støjskærme på Fiskebækbroen.
Furesø Kommune har fået Urban Power til at beregne, hvad en tung overdækning på 450 meter, Hamborgsskærme og støjskærme på Fiskebækbroen koster. Urban Power har modtaget tallene for anlægsomkostninger fra Ingholt Consult.
Det koster mellem 930 – 1.277 mio. at anlægge en tung overdækning på 450 meter, Hamborgsskærme og støjskærme på Fiskebækbroen.
Hvis man fratrækker skærmløsningen (som Vejdirektoratet har foreslået) på 269 – 476 mio. og byggeretsværdien på ca. 717 mio. (5000 pr. m2 for ca. 144.000 byggerets m2 fordelt på 60.387 til erhverv og 83.023 m2 til boliger), betyder det, at der mangler en restfinansiering på maksimalt 84 mio. kr. og minimum -56 mio. kr.
Scenarie 2 med en fuld overdækning gennem Farum er ifølge Urban Powers beregninger også billigere end Vejdirektoratets 6,2 mia., da forudsætningen igen er, at der anlægges en "lettere" tung overdækning. Se figuren nedenfor fra visionsoplægget.
Tallene baserer sig på Ingholts beregninger af anlægsomkostninger samt udregning af byggeretsværdien.
Miljøkonsekvensvurdering for udvidelse
Et enigt Furesø Byråd godkendte den 27. august 2025 et høringssvar til Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering af udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Slange-rupvej. Byrådet peger på en helhedsorienteret løsning, som både styrker den kollektive trafik, dæmper støj fra motorvejen og skaber bedre sammenhæng i byen.
Det er afgørende, at udvidelsen af motorvejen koordineres i tæt samarbejde med Banedanmarks planer om at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.
Byrådet understreger i sit høringssvar også, at der skal støjdæmpes mere langs motorvejen også i forhold til vores naturområder, hvor støjen vil stige markant.
Relevant information
Kontakt
Klima og Mobilitet
Stiager 23500 Værløse