Valgplakater
For partier og kandidater: Læs mere om krav til valgplakater, hvor du må hænge dem, hvor længe de må hænge, hvem der er ansvarlig for plakaterne m.m.
Valgplakater
Valgplakater må hænges op i perioden fra kl. 12.00 på den fjerde lørdag inden valgdagen indtil 8 dage efter valget.
I forbindelse med Kommunal- og Regionalvalget den 18. november 2025 må der hænges plakater op fra lørdag den 25. oktober 2025 fra kl. 12.
Valgplakaterne og de midler, der er brugt til at hænge dem op med (strips, snore m.v.), skal være taget ned igen senest 8 dage efter valgdagen ved døgnets afslutning.
I forbindelse med Kommunal- og Regionalvalget den 18. november 2025 skal alle valgplakater være taget ned seneste onsdag den 26. november kl. 24.00.
En valgplakat må ikke være større end 0,8 m² og skal være forsynet med navn, adresse, telefonnummer og e-mail-adresse på den fysiske eller juridiske person, der har iværksat ophængningen. Oplysninger må gerne stå på plakatens bagside.
Til ophængning af valgplakater må der kun anvendes almindeligt sejlgarn eller plasticstrips som bindemateriale.
Ståltråd, nylonsnor eller lignende må ikke anvendes som bindemateriale, da de skader vejudstyr og træer.
Ved ophængning af valgplakater med ”plasticstrips” bør man være særlig opmærksom på, at de erfaringsmæssigt kan være tilbøjelige til at glide ned ad rørmasterne, når det regner. Strips skal fjernes sammen med plakaten.
Valgplakater må på offentlige- og private fællesveje hænge på master, vejtræer, hegn eller andre jordfaste konstruktioner.
Færdselslovens bestemmelser er gældende ved ophængning og nedtagning af valgagitation.
Det er en forudsætning, at ophængningen ikke er til gene for den kørende og gående trafik, jf. færdselsloven.
Læs mere på Vejdirektoratets hjemmeside Valgplakater ved vejene | Vejdirektoratet
- På eller over motorveje, motortrafikveje og disse vejes rampeanlæg
- I midterrabatter, rundkørsler, midterøer og lign. på strækninger, hvor hastighed er over 60 km/t eller midlertidigt nedsat til 60 km/t.
- På indretninger (stander, galge m.v.) til autoriserede færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende vejudstyr
- På højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe eller lignende.
- Mindst 0,5 m fra kørebanekant, og 0,3 m fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af valgplakaten
- Højre end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten
- Lavere end 1,5 m under laveste strømførende ledning målt fra øverste kant af valgplakaten
- på en sådan måde, at valgplakaten ikke medfører skader på eller ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning, hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed.
Plakater skal hænge mindst 0,5 m fra kørebanekanten og 0,3 m fra cykelstikanten (målt fra plakatens kant)
Der må ikke hænges plakater lavere end 2,3 m over fortov eller cykelsti (målt fra plakatens nederste kant)
Plakater må ikke hænge højere end 1,5 m under en strømførende ledning (målt fra plakaten øverste kant)
Plakater må ikke skade træer, master eller hegn, og må ikke ændre dem visuelt eller fysisk.
Ved akut trafikfarlige forhold (f.eks. synlighed ved trafiklys inden for stoplinjerne, broer over veje, synlighedsrisiko) kan kommunen fjerne plakater uden varsel.
Ulovligt ophængte plakater skal fjernes eller rettes inden for 24 timer efter påbud. Hvis ikke det sker, kan kommunen eller politiet fjerne dem – og opkræve et gebyr.
Nedtagne plakater kan afhentes på kommunens driftsgård inden for normal arbejdstid (Ny Vestergårdsvej 7-9, 3500 Værløse). Uafhentede plakater opbevares og destrueres efter 6 måneder.
Valgplakater må kun opsættes på privat grund med ejerens skriftlige tilladelse. Hvis plakaten kan ses fra vejen, skal der i nogle tilfælde også ansøges om tilladelse fra Nordsjællands Politi.
Senest aftenen før valgdagen, skal plakater, der er synlige fra afstemningsstederne, fjernes.
I perioden, hvor der brevstemmes, må der ligeledes ikke placeres plakater, der er synlige fra Borgerservice i Farum og Værløse.
Ophængeren (parti eller kandidat) er ansvarlig for at tilse plakaterne, sikre at de overholder reglerne, og at de fjernes senest 8 dage efter valgdagen. Efterladte plakater fjernes uden varsel, og der vil blive opkrævet gebyr.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Furesø Kommune; Center for By og Miljø
E-mail: bme@furesoe.dk
Telefon 72 35 54 20
Du kan læse mere i dette link: https://www.vejdirektoratet.dk/valgplakater
Har du bemærket en forkert ophængt valgplakat? Så kan du nemt sende et tip via appen Furesø Borgertip, som du kan læse mere om nedenfor. Ønsker du at få svar på din henvendelse, skal du skrive til dg@furesoe.dk