Næsten i mål med ny fodboldklasse
Der er nu sat navn på de tre lærere, der skal stå i spidsen for Furesø Kommunes fodboldklasse. Interesserede piger og drenge og deres forældre kan møde dem på mandag den 6. maj på Lyngholmskolen.
”Vi glæder os meget til at komme i gang,” siger Nicholas Trier, som til daglig er ansat på Lyngholmskolen og brænder for at lave undervisning, der kan motivere alle elever.
Han forventer kun, at det bliver lettere, når eleverne har en fælles interesse for fodbold.
Informationsmøde og prøvedag
For at få de sidste spillere på holdkortet, inviterer Lyngholmskolen til informationsmøde og prøvedag på mandag den 6. maj kl. 8.30 til 11.
Her vil klassens tre lærere fortælle om tankerne bag, og der er mulighed for at stille spørgsmål, ligesom børnene vil tilbringe noget tid på fodboldbanen sammen med lærerne for at få en smagsprøve på, hvordan en hverdag ser ud i en fodboldklasse.
Øget trivsel og motivation
”Erfaringerne fra Gentofte, hvor fodboldklassen har været et tilbud de sidste 11 år, er rigtig gode, og det er dem, vi læner os op ad, naturligvis suppleret med vores egen viden og erfaring som mangeårige lærere og fodboldspillere,” fortsætter Nicholas Trier.
Med sig på holdet har han to kolleger; Erik Hofman Bang og Mickey Nielsen, og til sammen dækker de tre alle klassens fag. Udover at være klassens lærere, er de også klassens fodboldtrænere, for en del af skoletiden kommer til at handle om fodbold og bevægelse – ofte i kombination med læring.
”Målet med fodboldudskolingen er at skabe motivation, trivsel og øget faglighed. Vi oplever for mange elever, der ikke altid kan se en mening med det, de skal lære. Ved at bygge læringen på noget, de brænder for, giver skolen mening på en ny måde,” siger Erik Hofman Bang, der blandt andet har linjefag i matematik og til daglig også er træner for Farum Boldklubs U19-drenge.
Ikke elitefodbold
I fodboldklassen handler det mere om glæden ved at spille fodbold end om talentet for det. Der er ikke tale om elitefodbold, og derfor stilles der heller ingen krav til det fodboldmæssige niveau eller til, hvor længe man har spillet. Det handler alene om at brænde så meget for sporten, at den kan bruges motiverende i en læringsmæssig sammenhæng.
”Målet med forløbet er, at eleverne skal blive dygtige i skolen og have fri adgang til videre ungdomsuddannelse. Fodbold er det værktøj, der kan forløse deres potentiale. Når det er sagt, så bliver alle automatisk dygtigere på fodboldbanen, når vi træner flere gange om ugen i skoletiden og spiller kampe som et hold,” understreger Mickey Nielsen, som er spillende træner i Skjold Birkerød og har mange års erfaring med, hvordan idræt og særligt fodbold kan anvendes som en konstruktiv ramme for inklusion, trivsel og læring, både for det enkelte barn og for klassen som helhed.
Undervisningen er baseret på co-teaching, hvilket betyder, at der altid er to lærere i timerne, så undervisningen kan differentieres og målrettes eleverne.
Pensum er det samme som i et hvert andet udskolingsforløb, og folkeskolen afsluttes derfor på helt samme vilkår som i alle andre klasser.
Foto: Erik Hofman Bang, Nicholas Lind Trier og Mickey Nielsen skal styre den kommende Fodbold Fulton-klasse på Lyngholmskolen
Mål 3: God velfærd for børn, ældre og udsatte
”I 2030 går Furesø foran for at sikre det gode børneliv og en tryg alderdom”. Se Furesø Kommunes 2030-mål
Kontakt
Center for Dagtilbud, Skole og Forebyggelse
Stiager 23500 Værløse