Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Praktisk hjælp og støtte

Vigtig information til dig, der modtager støtte og hjælp til rengøring

Fleksibel hjemmehjælp

Vi vil gerne inddrage dig mest muligt og tilrettelægge hjælpen ud fra dit behov. Vi vil derfor skræddersy en plan for hjælpen sammen med dig.

Vi kan støtte dig med vedligeholdelse af dine daglige opholdsrum, som udgangspunkt svarende til en bolig med stue, soveværelse, køkken, badeværelse og entre (ca. 65 m2). Har du flere badeværelser, vil vi aftale med dig fra gang til gang, hvilket badeværelse vi skal rengøre.

I enkelte tilfælde kan du også bytte din indsats til en anden indsats. Ønsker du at bytte mellem personlig pleje og praktisk hjælp, kræver det dog, at du er visiteret til begge dele.

Den indsats, som du ønsker at bytte til, skal holdes indenfor tidsrammen og regler om arbejdsmiljø. Det vil altid være medarbejderen, der i den konkrete situation tager en faglig vurdering af, om det er forsvarligt at bytte indsatsen.

Ønsker du ofte at bytte din indsats, vil hjemmeplejen vurdere om du fortsat har behov for den konkrete hjælp og støtte.

Rehabilitering

Vi vil gerne støtte dig i at klare mest muligt selv i din hverdag, for at du bibeholder din funktionsevne og livskvalitet. Det betyder også, at du skal deltage aktivt med alt det, du kan. Du kan fx hjælpe med at tørre støv af eller flytte div. stole/skamler og figurer, så vi bedre kan komme til. Selvfølgelig kun i det omfang du har ressourcer til.

Din bolig som arbejdsplads

Når du modtager hjælp i dit hjem, betyder det, at dit hjem også bliver hjemmeplejens arbejdsplads. Det betyder, at medarbejderne skal kunne udføre opgaven forsvarligt og sikkert. Det betyder også. at:

  • Medarbejderne flytter ikke eller løfter på dine tunge ting.
  • Medarbejderne udfører ikke opgaver stående på trapper eller stiger, hvor der er risiko for fald.
  • Medarbejderne udfører ikke grundig rengøring under lave møbler, som seng og sofa.
  • Medarbejderne bærer ikke støvsuger og spande med vand fra etage til etage.
  • Ledninger må ikke ligge løst og dermed øge ri-sikoen for, at medarbejderne kan falde.

Nødvendige rengøringsartikler

For at vi kan hjælpe dig, skal du sørge for at have en robotstøvsuger/robotstøvsuger med moppefunktion/en almindelig støvsuger, fladmoppe med vridesystem, klude og rengøringsmidler til rådighed. Af hensyn til medarbejdernes arbejdsmiljø og arbejdsmiljølovgivningen skal støvsugeren og fladmoppen være med justerbar teleskoprør. Rengøringsmidlerne skal være svane- og allergimærkede (neutrale). Vi frabeder os rengøringsmidler med spray-funktion, da dette kan genere medarbejderne luftveje.

Hvis du ikke har de nødvendige rengøringsartikler i hjemmet, kan konsekvensen være, at medarbejderen ikke kan udføre alle de visiterede indsatser.

Røg i hjemmet

Vi vil bede dig om ikke at ryge mens hjemmeplejen er i dit hjem. Du er velkommen til at lufte ud inden vi kommer. Alternativt kan det være, at medarbejderne lufter ud mens de er i dit hjem.

Dyr i hjemmet

Har du et kæledyr, må du meget gerne oplyse os om det, så vi kan skrive oplysningerne ind i din journal. Enkelte af vores medarbejdere kan have allergi overfor dyr og det kan derfor blive nødvendigt, at vi beder dig om at lukke hunden/katten inde i et andet rum, mens hjemmeplejen er i dit hjem. Du skal også vide, at vi ikke kan udføre ekstra rengøring forårsaget af dyret. Dette betyder, at vi ikke kan sikre, at alle dyrehår er væk fra møbler eller at kattens bakke eller fuglens bur bliver rengjort.

Skift af sengetøj

Vi hjælper dig gerne med skifte sengetøj, hvis du er visiteret til indsatsen. Af hensyn til medarbejdernes arbejdsmiljø kan der være opgaver, som vi ikke kan hjælpe dig med, eksempelvis:

  • Vi kan ikke kan løfte eller vende din madras.

  • Medarbejderne skal kunne komme til sengen fra begge sider, hvis lagen skal foldes ind under madrassens kant.

  • Vi ryster ikke din dyne og pude.

I nogle situationer, vil det kræve en vurdering af opgavens belastning ift. om medarbejderne kan hjælpe dig med opgaven i det konkrete tilfælde. Dette er også tilfældet hvis du har en dobbeltdyne eller tyngdedyne.

Rengøring af køleskab

Vi hjælper dig gerne med let aftørring af dit køleskab, hvis du er visiteret til indsatsen. Ønsker du en mere grundig rengøring af køleskabet, vil vi sammen med dig tilpasse den øvrige hjælp, så det er muligt for medarbejderne at nå, indenfor den visiterede tid.

Afbud

Vi besøger mange borgere hver dag og vi gør alt hvad vi kan, for at tidspunktet for hjælpen passer dig bedst mulig. Af hensyn til vores planlægning vil vi derfor bede dig om at give os besked i så god tid som muligt, hvis du er nødt til at melde afbud eller flytte din hjælp.

Vær opmærksom på, at hvis du ikke har meldt afbud til et besøg, og hjemmeplejen eller den eksterne leverandør (madservice, vaskeordning og indkøbsordning) møder op til en aflåst dør og ikke kan komme i telefonisk kontakt med dig, vil der evt. blive tilkaldt en låsesmed for at kunne komme ind og sikre, at du ikke er i hjælpeløs tilstand. Regningen for låsesmed vil blive sendt til dig.

Har du spørgsmål eller andet, som du vil tale med os om, er du altid velkommen til at kontakte os.

Vi ser frem til et godt samarbejde!

Kontakt

Hjemmeplejen

Hvedemarken 5
3520 Farum

Ring til os

Ved livstruende, akut sygdom

Ring 112

Kommet meget alvorligt til skade

Ring 112

Ved fald

Ring 1813

Ved presserende tilfælde

By tlf. 7216 4752

Midt tlf. 7216 4749

Skov tlf. 7216 4758

Sø tlf. 7216 4759

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier