Hjem Borger Dagtilbud, skole og unge Lun på kunst i Skulpturparken

Lun på kunst i Skulpturparken

Skulpturparken i Farum fylder 25 år.

Smukt og elegant troner otte skulpturer på plænen fra Farum Hovedgade ned mod Farum Sø. Næste år fylder Skulpturparken 25 år. Som optakt til fejringen, afholdes der fra september workshops for skoler og dagtilbud med en billedkunstner for at bringe kunsten ned i børnehøjde.

Fra den 12. september og hen over skoleåret 2023-24 deltager skoler og dagtilbud i Furesø i ”Lun på kunst”. Det består af kreative workshops i Skulpturparken, der afholdes af billedkunstner Karoline H. Larsen, der selv er vokset op i Farum. Målet er af få nye generationer til at opdage parken frem mod jubilæet.

”Skulpturparken er internationalt kendt og professionelt kurateret. I 1999 forvandlede otte kunstnere rå sten til kunst, mens alle kunne se med. Med ”Lun på kunst” vil vi gerne skabe mere opmærksomhed om kunsten i vores byrum”, siger formand for Kultur, Fritid og Idræt Tine Hessner (R).

Skulpturparken i børnehøjde

I optakten til jubilæet handler det særligt om at få kunsten i børnehøjde, så næste generation ved, hvad man kan bruge en Skulpturpark til.

”I workshoppen skal eleverne både opleve og sanse skulpturerne og være kreative selv sammen med en billedkunstner. Alt sammen for at styrke deres kreativitet og æstetiske sans gennem undersøgelse og leg”, siger Muhammed Bektas (A), formand for Børn og Skole.

Og der er rift om pladserne. I efteråret er der kun få pladser tilbage af 20 workshops. I foråret 2024 er alle 30 workshops allerede fyldt op.

Stor interesse for ”Lun på kunst”

Interessen for ”Lun på kunst” har været overvældende. En af de lærere, der har booket en workshop til sin klasse, er Marianne Bondrup Larsen fra Stavnsholtskolen i Farum.

”Jeg bruger kunsten i byrummet i min undervisning, og særligt i Skulpturparken er der masser af muligheder for læring”, fortæller hun. ”Det er imponerende, hvad eleverne kan byde ind med af gode refleksioner og kreativitet. Jeg glæder mig til, at både jeg og mine elever kan få inspiration fra en kunstner, som har et andet blik på skulpturerne”, fortæller læreren.

Skulpturparken 25 år i 2024

”Lun på kunst” er støttet af Statens Kunstfond og Furesø Kommune og skal skabe opmærksomhed og flere besøgende i Skulpturparken frem mod selve jubilæet. Det fejres med aktiviteter næste år i uge 35 og særligt lørdag den 31. august.

Fakta om Skulpturparken

Farum Internationale Skulpturpark blev etableret i 1999 for at bringe kunsten tæt på borgerne. Her finder du otte monumentale skulpturer i granit og marmor, der blev udført på stedet. De otte kunstnere er Yaël Artsi (kurator, Israel), Jun-Ichi Inoue og Tetsuo Harada (Japan), Cynthia Sah (Kina), Pål Svensson (Sverige), Jesper Neergaard (DK), Kemal Tufan (Tyrkiet) og Nicolas Bertoux (Frankrig). Skulpturparken blev etableret på initiativ fra daværende leder af Farum Kulturhus, Zanne Jahn.

Kultur og Fritid

fritid@furesoe.dk