Skip til hoved indholdet

Om Digital Post

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig, medmindre du er blevet fritaget.

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager. Når du skal skrive til offentlige myndigheder, skal du også gøre det via Digital Post. Mange virksomheder sender også Digital Post fx banker og forsikringsselskaber til deres kunder.

Digital Post er krypteret, både når du modtager, og når du sender post. Det betyder, at det ikke er muligt for uvedkommende at læse din personlige post.

Kan du ikke se din Digitale Post?

Har du fået besked på sms om, at der er kommet ny digital post til dig, men ikke kan se den i din eBoks-app? 

Du løser problemet på følgende måde:

Gå til borger.dk
Du modtager post fra offentlige myndigheder digitalt. Det hedder Digital Post

Læs mere om selvbetjeningsmulighederne

Venter du på Digital Post fra fx hospitalet, kommunen eller en anden offentlig myndighed, som du mener, du burde have modtaget, skal du kontakte den pågældende myndighed.

For at kunne se din post fra det offentlige på de platforme, som e-Boks A/S stiller til rådighed, skal du gøre følgende.

e-Boks-appen:

  1. Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
  2. Opdatér e-Boks-appen i App Store eller Google Play. Du skal have version 5.0.0.
  3. Log ind med MitID igen.

e-Boks på web:

  1. Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
  2. Log ind med MitID igen.

Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både den digitale postkasse og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.

Du skal bruge MitID for at logge på Digital Post.

Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

Ring til supporten 

Telefon: 33 98 00 33

Telefontid

  • Mandag til fredag kl. 08.00 – 20.00
  • Weekend og helligdage kl. 10.00 – 16.00 
  • Den 24. og 31. december kl. 10.00 – 14.00  

Skriv til supporten

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

  • Digital Post på borger.dk
  • Digital Post-appen
  • eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 

Få hjælp i borgerservice

I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice.

I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.

Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.

Hvem står bag Digital Post-appen?

Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.  

Sådan henter du appen

I e-Boks har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder, såfremt du har givet samtykke til det. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen. 

Hvem står bag e-Boks?

e-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.    

Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.

Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.

Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk. 

Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.

Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle 4 platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.

Ønsker du ikke at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, når du bor i udlandet, skal du søge om at blive fritaget fra Digital Post på grund af udrejse. Så vil du i stedet modtage din post med papirpost til den adresse, du har registreret.

Du kan også fortsætte med at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, selvom du flytter til udlandet. Så skal du ikke gøre noget.

Sådan søger du om fritagelse

Du skal møde fysisk op hos kommunen for at blive fritaget fra Digital Post. Husk derfor at få det gjort, inden du flytter til udlandet.

Sådan bliver du tilmeldt Digital Post igen

Vil du gerne tilmeldes Digital Post igen mens du bor i udlandet, kan du tilmelde dig på følgende måde:

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’.
  3. Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’. 
  4. Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
  5. Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at ophæve din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post. 
  6. Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.

Hvad sker der, hvis jeg flytter tilbage til Danmark igen?

Hvis du flytter tilbage og får fast bopæl i Danmark igen, vil din fritagelse automatisk blive ophævet, og du vil igen modtage din post fra det offentlige digitalt. Er du ikke i stand til at modtage posten digitalt, selvom du er bosat i Danmark, skal du søge om fritagelse fra Digital Post på ny.

Når du flytter tilbage til Danmark, er der flere ting du skal være opmærksom på. Du kan læse mere i guiden ’Udlandsdanskere, der flytter hjem’:

Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark, er du ikke omfattet af loven om offentlig Digital Post. Derfor er det heller ikke et krav, at du kan modtage dine beskeder fra danske offentlige myndigheder i Digital Post, når du bor i udlandet. 

Har du aldrig været tilmeldt Digital Post før, og vil du gerne modtage din post fra offentlige myndigheder digitalt, selvom du ikke har fast bopæl i Danmark – kan du gøre det direkte ved at logge på Digital Post på borger.dk med dit MitID. Når du er logget på, vil du blive spurgt, om du ønsker at tilmelde dig Digital Post.

Når du er tilmeldt, vil du fremover have pligt til at læse Digital Post, da det kan have lovmæssige konsekvenser, hvis du fx overser en frist. 

Når du bliver tilmeldt Digital Post, bliver du omfattet af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.

Du kan læse mere om Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine oplysninger i Digital Post.

Når en borger dør, kan myndigheder ikke længere sende Digital Post til afdøde og alle adgange til Digital Post vil blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der har fået læseadgang. 

Den afdødes Digital Post fra offentlige myndigheder bliver gemt i 5 år. 

Sådan får du adgang til afdødes Digital Post

Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du først udpeges som bobestyrer af Skifteretten. Herefter skal du via Rettighedsportalen for Digital Post anmode om adgang til afdødes Digital Post. Du skal vedhæfte skifteretsattesten som dokumentation.

Er du ikke blevet udpeget som bobestyrer, men har en skiftefuldmagt kan denne også anvendes som dokumentation sammen med skifteretsattesten, når du opretter din anmodning i Rettighedsportalen for Digital Post.

Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.

Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang. 

Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på i guiden: Når livet slutter.

Læs om behandlingen af dine personoplysninger i Digital Post:

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Lovgivning

Kontakt

Borgerservice og KontaktCenter

Bymidten 48
3500 Værløse
Furesoe@furesoe.dk

Ring til os

Tilmeld nyhedsbrev, eller indsend feedback

Opret dit abonnement her Giv os feedback

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Åbningstid på telefonen

Mandag - onsdag  10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid

Bestil tid i borgerservice

Følg os på de sociale medier