Kom faldet i forkøbet

En tidlig målrettet indsats kan formindske risikoen for at falde.

  • Forebyg fald i din bolig

    Du kan sørge for

    • god plads til at bevæge dig frit og komme rundt om dine møbler
    • ingen løse gulvtæpper
    • alle ledninger er gjort fast langs panelerne
    • god belysning overalt og en lampe tændt om natten
    • håndgreb i badet, en skridsikker bademåtte og et ekstra gelænder

     

  • Mange ting påvirker balancen

    Vær opmærksom på, at

    • sygdom, medicin og alkohol kan påvirke bl.a. din balance
    • dit tøj er let at få af og på, og dit fodtøj sidder fast på foden, har fast hælkappe og skridsikker sål
    • dine briller har korrekt styrke og ingen dobbeltslibning
    • dit høreapparat fungerer
    • mangel på D-vitamin og kalk kan svække musklerne og øge risikoen for fald og brud. Sollys er den vigtigste D-vitaminkilde
    • utilsigtet vægttab kan både øge risikoen for fald og medføre nedsat livskvalitet  
    • Sundhedsstyrelsen anbefaler et dagligt tilskud på 20 mikrogram D-vitamin og 1.000 mg. kalk, hvis du er over 70 år
    • hoftebeskyttere reducerer din risiko for hoftebrud.
  • Hvornår skal du få undersøgt balance og muskelstyrke?

    Er du fyldt 65 år og har været faldet? Og kan du svare ”Ja” til mindst et af nedenstående spørgsmål, anbefaler vi, at du bliver undersøgt af din læge:

    • Har du dagligt gang- og balanceproblemer?
    • Har du haft bevidsthedstab i forbindelse med et fald?
    • Har du haft andre fald inden for det seneste år?
    • Lider du af svimmelhed?
    • Har du haft brud i forbindelse med fald?

Test dig selv - derhjemme eller på Skovgården

God styrke i lårmuskler og ballemuskler er vigtigt, når vi er i gang med vores dagligdags aktiviteter. Tænk bare på, hvor mange gange du rejser og sætter dig i løbet af en dag. Hvis musklerne er i orden, har du nemmere ved at holde balancen, og dermed mindsker du risikoen for fald. Det giver tryghed – og tryghed betyder, at vi ikke behøver blive hjemme men kan nyde Furesøs kulturliv, den skønne natur og at være sammen med familie og venner.

Undersøg din muskelstyrke ved en simpel test på 30 sekunder. Resultatet vil vise dig, om du kunne have gavn af de tilbud, vi stiller til rådighed i Furesø Kommune. Det er gratis, men du risikerer at få et bedre helbred!

Book tid til test (fra 1. oktober 2021) og vejledning på Aktivitets-og forebyggelsescentret Skovgården i Værløse på tlf. 7235 5807 eller hent instruktionen her:

VIDEO: Sådan udfører du rejse-sætte-sig-testen derhjemme

Det tager kun 30 sekunder at måle muskelstyrken i lår og baller. I vores skriftlige materiale kan du se, om dit resultat - altså det antal gange du kan rejse og sætte dig på 30 sekunder, ligger inden for normalområdet

Kilde: Region H

Fokus på fald er vigtigt

Furesø Kommune arbejder med at forebygge fald og de følger, der ses i forbindelse med fald. 10-20 % af alle fald hos mennesker over 65 år, resulterer i alvorlige skader. Derfor sætter vi i Furesø Kommune fokus på at forebygge yderligere fald hos borgere, der har været faldet én gang. Faldforebyggelsen foregår i et tæt samarbejde på tværs mellem flere kommunale enheder.

Der kan være mange årsager til fald. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvorfor du er faldet. Hvad der kan ligne et hændeligt uheld, kan godt hænge sammen med ændret balance, ændringer i synet osv. 

Fakta om fald - hvert år:

  • falder 300.000 mennesker over 65 år i Danmark    
  • kommer 41.000 på skadestuen på grund af et fald
  • indlægges 15.000 efter et fald
  • får 7.650 et hoftebrud. 95 % opstår i forbindelse med et fald
  • dør 1.000 som følge af et fald: Det er mere end tre gange så mange som dør i trafikken

Kontakt

Aktivitetscenteret Skovgården

Skovgården 1
3500 Værløse
Tlf.: 7235 5800