Hjem Borger Miljø og natur Naturpleje Græssende dyr og naturoplevelser: Velkommen til Baunesletten

Græssende dyr og naturoplevelser: Velkommen til Baunesletten

Furesø Kommunes vision er at samle nogle af kommunens mest værdifulde naturområder i et større sammenhængende naturareal, med græsning af store planteædere.

Tag med os på naturvandring!

Furesø Kommune og Danmarks Naturfredningsforening inviterer til naturvandring på Baunesletten.

Vi vil dykke ned i historien bag Baunesletten og udforske områdets flora og fauna. Undervejs vil naturmedarbejderne fra Furesø Kommune føre os gennem forskellige naturtyper og fortælle om de spændende dyre- og plantearter, der kalder dette naturområde deres hjem.

Vi ønsker at skabe en oplevelse for alle deltagere, uanset alder og baggrund. Derfor er både voksne og børn hjerteligt velkomne til at deltage og udforske naturen sammen med os.

For at sikre en behagelig oplevelse, hvor alle kan høre oplæggene og få mulighed for at stille spørgsmål, har vi begrænset antallet af deltagere til 40 personer pr. naturvandring.

Tilmeldingen foregår efter først-til-mølle-princippet, så skynd dig at reservere en plads.

Vi ønsker at imødekomme den store interesse projektet på Baunesletten, og derfor vil vi arrangere flere ture, hvis interessen er til stede.

Obs. Husk godt fodtøj og tøj efter vejret.

Naturvandring tirsdag den 11. juni 2024

Tidspunkt: 18.00-19.30

Mødested: Den gamle golfbane parkeringsplads (Google Maps)

Begrænsede pladser: 40 personer

Om projektet

Furesø Kommune vil genoprette naturen ved Baunesletten og binde naturarealerne sammen på tværs af ejergrænser - for naturen kender ikke til grænser.

Hovedformålet med dette projekt er at styrke naturen og biodiversitetens naturlige dynamikker og økosystemer.

Projektet indeholder:

• Helårsgræsning med store planteædere
  • Store sammenhængende naturarealer
  • Hensyn til det rekreative og inddragelse af sociale indsatser

Da naturarealerne er bynært placeret, vil projektet også have fokus på det rekreative, sociale og uddannelse. Dette fokus skal gavne både naturen og brugerne.

Furesø Kommune arbejder i øjeblikket på et samarbejde med Naturstyrelsen, Københavns Kommune, Farum Kirke og private lodsejere med det formål at etablere et omfattende og sammenhængende naturområde.
Dette naturområde vil potentielt kunne strække sig fra nord, vest og syd om Farum Sø.

Mål 1: Mere natur og bedre klimaløsninger

”I 2030 er Furesø en kommune, hvor vi passer på vores natur, har en øget biodiversitet og en markant mindre CO2-udledning, fordi vi samarbejder med erhvervsliv og borgere om langsigtede, innovative miljø- og klima-løsninger.” Se Furesø Kommunes 2030-mål

Natur og Miljø