Endnu flere børn skal trives i skolen
Knap 90 procent af børnene i Furesøs folkeskoler er i høj trivsel. Men Furesø Kommune oplever, at flere børn og unge får behov for særlig støtte. De behov vil Furesø blive bedre til at dække i vores lokale skoler. Så børnene får den rette støtte og samtidig kan blive i vante rammer og fællesskaber.
Knap 90 procent af børnene i Furesøs folkeskoler er i høj trivsel. Karaktererne i Furesøs folkeskoler er høje. Og tusinder af børn går hver uge til fritidsaktiviteter i kommunen. Men ligesom i resten af Danmark, oplever Furesø Kommune, at flere børn og unge ikke trives, og at flere får behov for særlig støtte.
Landsdækkende tal viser, at børn, der går i specialtilbud i skolen, sjældnere tager en ungdomsuddannelse og oftere ender uden for arbejdsmarkedet end de børn, der går i almene tilbud.
I august 2024 bad Furesø Kommune analysebureauet Komponent om at analysere, hvordan Furesø arbejder med specialundervisning og inklusion særligt på skoleområdet. Analysen viser, at Furesø har et stort potentiale for at styrke fællesskaberne i almenskolen og prioritere flere ressourcer til at sikre gode læringsmiljøer for flere.
Kommunen skal skabe endnu bedre dialog på tværs af dagtilbud og skoler for at sikre den gode skolestart for børn med behov for en særlig indsats. Læringsmiljøerne og fællesskaberne i skolerne skal prioriteres, og det tværprofessionelle samarbejde mellem kommunens PPR og skolerne skal styrkes. Kommunen skal gå fra enkeltbarns fokus til fællesskabsfokus.
I april 2025 vedtog Byrådet et visionspapir, der beskriver retningen for arbejdet
I Furesø tror vi på værdien af de stærke fællesskaber. Børn og unge dannes og udvikles af at være sammen med andre og lære at tage højde for hinanden. Det er fundamentet for vores demokratiske samfund.
Vi vil derfor gøre op med de seneste års udvikling, hvor stadig flere børn og unge visiteres til specialtilbud. Vi vil styrke vores dagtilbud og skoler, så langt flere kan trives i vores almene dagtilbud og skoler med den støtte, der er nødvendig for, at alle kan lære og trives. Samtidig vil vi fortsat have tilbud til de børn og unge som har brug for en særlig indsats – om det er for en stund eller igennem længere tid.
I Furesø vil vi styrke vores dagtilbud og skoler. Vi vil gerne prioritere kompetenceudvikling, mulighed for holddannelse, flere timer med to fagprofessionelle, fysiske ændringer i læringsmiljøet samt sikre en bedre overgang mellem dagtilbud og skole. Vi vil løfte trivslen blandt børn og unge. Vi vil gerne ændre på fordelingen af midler i et samarbejde mellem ledere, lærere, pædagoger og forældre. I øjeblikket bruger vi næsten en tredjedel af økonomien på skoleområdet på de 6,5% af eleverne, der er visiteret til specialtilbud.
Vi vil arbejde med at skabe mange forskellige muligheder for at deltage i små og store fællesskaber. I de små og store fællesskaber skal der være viden og ressourcer til fortsat at møde vores børn og unge med omsorg, empati og nysgerrighed. Fællesskaberne skal i endnu højere grad end i dag give mulighed for trivsel, fordybelse og alsidige tilgange til læring. Det vil komme alle til gavn.
Udgangspunktet for vores arbejde skal være et større fokus på fællesskabernes muligheder fremfor primært individuelle løsninger. Der skal prioriteres ressourcer og kompetencer tæt på børnene. Vores særlige indsatser skal ske så tidligt som muligt, så alment som muligt. De skal koordineres på tværs af de fagligheder, der bidrager til at støtte op om barnet og børnefællesskaberne.
Arbejdet vil strække sig over mange år
Arbejdet med at styrke almenområdet vil strække sig over mange år, for det er omfattende og indebærer investering i ressourcer, kompetencer og fysiske rammer. Samtidig kalder det på en kulturforandring. De enkelte indsatser vil blive realiseret i tæt samarbejde med børn, forældre, medarbejdere og ledere.
Byrådet investerer i skoleområdet
I maj 2025 vedtog Byrådet en investering på knap 14 mio. kr. i alt i årene 2025, 2026 og 2027 til skoleområdet. Midlerne er øremærket til kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere i Furesøs skoler og FFO’er, øget praksis med to fagprofessionelle samt inddragende processer ift. at udvikle den praksis, hvor flere børn og unge får deltagelsesmuligheder i de lokale fællesskaber.
Inddragelse
Arbejdet bliver fulgt dels af en referencegruppe bestående af fællestillidsrepræsentanter og lederrepræsentanter. Dels af en række følgegrupper med elever og forældre.
Forud for Byrådsbehandlingen i april og maj har der været dialogmøder og samrådsmøder med ledere og repræsentanter for forældre og medarbejdere fra skoler og dagtilbud.
Visionen skal vise retningen
Vi vil styrke vores dagtilbud og skoler, så flere børn og unge trives, lærer, udvikler sig og dannes inden for almenområdet.
Spørgsmål og svar
Det betyder, at vi skal blive endnu dygtigere til at tilbyde vores børn og unge deltagelsesmuligheder i sociale og faglige fællesskaber, hvor de trives og lærer. Følelsen af at høre til og have betydning i et fællesskab er et alment menneskeligt behov.
Derfor skal vi prioritere at udvikle vores læringsmiljøer i den almene skole – så vi kan støtte flere børn og unge i det fællesskab.
Selvom langt de fleste børn og unge trives i Furesø, oplever vi ligesom i resten af landet, at flere børn og unge får behov for særlige indsatser, som i dag primært varetages i specialtilbud.
Landsdækkende tal viser, at børn, der går i specialtilbud i skolen, sjældnere tager en ungdomsuddannelse og oftere ender uden for arbejdsmarkedet end de børn, der går i almene tilbud.
I Furesø vil vi gerne fremme en udvikling, hvor flere børn kan trives i den almene skole fx i mindre læringsfællesskaber. De fleste børn og unge ønsker at være som alle andre, og at gå i skole sammen med børnene fra nabolaget.
Der vil dog altid være børn og unge, der ikke har gavn af et alment skoletilbud. De børn vil fortsat få tilbudt specialiserede skoletilbud.
Nej. Arbejdet handler ikke om at spare penge på børn og unge i dagtilbud eller i skolernen. Tværtimod handler det om at prioritere penge mest hensigtsmæssigt til gavn for kommunens børn og unge.
I maj 2025 vedtog Byrådet en investering på knap 14 mio. kr. i alt i årene 2025, 2026 og 2027 til skoleområdet. Midlerne skal bruges til kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere i Furesøs skoler og FFO’er og til at øge praksis med to fagprofessionelle i læringsfællesskaberne.
Udviklingen med at styrke almenområdet har været i gang i flere år. I april 2025 vedtog Byrådet en vision for arbejdet og en ramme for indsatser, der sætter ekstra kraft bag udviklingen af vores læringsmiljøer i den almene skole, så vi kan støtte flere børn og unge i det fællesskab.
Arbejdet med at realisere indsatserne vil ikke blive hastet igennem. Det vil strække sig over mange år.
Rapport af Komponent
Analyse af inklusion og specialundervisning