Borgerrådgiveren i Furesø Kommune
Christian Lundgaard Bülow er Furesø Kommunes borgerrådgiver. Som borger i Furesø kan du kontakte Christian for at få uvildig rådgivning i sager mellem dig og kommunen.
Borgerrådgiveren er til for dig og vil arbejde for, at kommunen yder dig en juridisk korrekt og respektfuld betjening med dig i centrum.
Borgerrådgiverens opgave er først og fremmest at medvirke til en god dialog mellem borgere i Furesø Kommune og kommunen. Borgerrådgiveren er uvildig og uafhængig af kommunens administration. Det er gratis at henvende sig til borgerrådgiveren.
Jeg kan i den forbindelse hjælpe f.eks., hvis:
- Du har brug for hjælp til at finde vej i kommunens organisation
- Du har brug for hjælp med at forstå et brev eller en afgørelse fra kommunen
- Du har brug for hjælp til at klage
- Du er utilfreds med den måde, din sag er blevet behandlet på
- Du er usikker på, hvordan du kommer videre med din sag
- Du synes samarbejdet med kommunen er svært
- Du vil have viderebragt dine forslag til forbedring af kommunens borgerbetjening og sagsbehandling
- Behandle sager og træffe afgørelser. Borgerrådgiveren kan ikke blive din sagsbehandler eller repræsentere dig i din sag hos kommunen
- Ændre på indholdet i afgørelser, der er truffet (afslag, bevillinger, forbud, tilladelser m.v.)
- Behandle klager over forhold, som diverse klageinstanser (f.eks. Ankestyrelsen) tager sig af, eller sager som er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller domstolene
- Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen eller over forhold som kommunalbestyrelsen har behandlet og taget stilling til
- Behandle klager, der vedrører ansættelsesforhold i kommunen
- Borgerrådgiveren behandler normalt ikke sager, der er afsluttet for mere end et år siden
Det er vigtigt, at du først retter henvendelse dér, hvor din sag bliver behandlet, eller hvor opgaven bliver udført, for at få problemet løst. Hvis du ikke får svar på din henvendelse, eller du er utilfreds med det svar, du får, kan du efterfølgende kontakte borgerrådgiveren.
Kontakt borgerådgiver Christian Lundgaard Bülow på tlf. 2946 1125.
Hvis du ønsker at sende en mail til mig, vil jeg anbefale, at du sender sikkert via Digital Post. På den måde har du den største sikkerhed for, at dine oplysninger er sikre.
Sådan sender du sikker post til borgerrådgiveren
- Gå til borger.dk
- Klik på ”Digital Post” øverst oppe på siden og log in med dit MitID
- Klik på ”Skriv ny besked” yderst til venstre, hvis du er på en pc eller bærbar eller klikke på ”+ Ny” hvis du bruger mobiltelefon
- I feltet ”Myndighed” skal du søge efter ”Furesø Kommune” og vælge det fra liste
- I feltet ”Kategori” skal du indtaste ”borgerrådgiver” og vælge det fra listen
- Udfyld feltet ”Dit emne”
- Udfyld feltet ”Din besked”
- Vedhæft eventuelt relevante filer (hvis du f.eks. har fået en afgørelse, du er utilfreds med).
Ellers kan jeg også kontaktes på mail: borgerraadgiver@furesoe.dk.
Hvornår får jeg svar?
Du vil modtage en skriftlig kvittering inden for fem arbejdsdage. Det betyder dog ikke, at borgerrådgiveren allerede har færdigbehandlet din henvendelse inden for fem arbejdsdage.
Vær opmærksom på, at der i perioder med ferie eller sygdom kan være længere svartid.
Hvis du vil henvende dig på vegne af en anden, skal personen udfylde en fuldmagt til dig. Den originale fuldmagt skal afleveres samtidig med, at du henvender dig til borgerrådgiveren.
En fuldmagt er nødvendig, fordi borgerrådgiveren normalt kun behandler sager, der indeholder personoplysninger, hvis parterne i sagen har givet samtykke til det.
Det følger af regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, at offentlige myndigheder skal informere om, hvordan de behandler oplysninger om borgere.
For at behandle henvendelsen/klagen, registrerer jeg oplysninger om dig i det digitale sagsbehandlingssystem (for eksempel dit navn og din adresse og andre oplysninger du måtte have forsynet mig med). Derfor har du nogle rettigheder efter EU's databeskyttelsesforordning (2016/679/EU) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018).
Du har derfor ret til at få at vide:
- At jeg har modtaget oplysninger om dig og gemt dem i IT-system.
- Hvilke oplysninger jeg har modtaget om dig og brugt i min sagsbehandling,
- Hvor jeg har oplysningerne fra (hvis jeg ikke har dem fra dig selv).
- Du har også ret til at se oplysningerne.
- Du har ret til at bede om, at jeg retter eller sletter oplysninger. hvis du mener, de f.eks. er forkerte eller giver et forkert indtryk. Og jeg har pligt til at tage stilling til din anmodning.
Min indsamling af oplysninger
Jeg registrerer som udgangspunkt navn og adresse på alle, som henvender sig til borgerrådgiveren, i det elektroniske register. Jeg registrerer også i et vist omfang personer, som er omtalt i en klage.
Ofte har jeg brug for flere oplysninger end dem, jeg modtager med henvendelsen/klagen. Derfor beder jeg enten den borger, der henvender sig (klageren) eller Furesø Kommunes forvaltning om at sende mig det skriftlige materiale, der findes i forvaltningens sag.
Nogle af de oplysninger, jeg behandler om dig kan være fortrolige eller følsomme.
Du skal vide, at jeg, som borgerrådgiver i Furesø Kommune, har tavshedspligt.
Jeg behandler oplysningerne som led i mit arbejde med at rådgive og vejlede borgere samt mit arbejde med at føre tilsyn med og vejlede Furesø Kommunes forvaltning. Grundlaget for min registrering og behandling af oplysninger er databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens S 6, stk. 1 og 7, stk. 1.
Opbevaring og offentliggørelse
Oplysningerne om dig vil blive opbevaret, så længe det er nødvendigt for at løse mine opgaver som borgerrådgiver.
Enkelte sager kan blive gengivet i borgerrådgiverens årlige beretning til byrådet. Gengivelsen vil dog ske anonymiseret - det vil sige, at jeg fjerner navne og andre oplysninger, som kan afsløre klagerens identitet over for udenforstående.
Dataansvarlig, klagemulighed og databeskyttelsesrådgiver
Furesø Kommune (repræsenteret ved mig) er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger i denne sag. Du kan til enhver tid klage over behandlingen til Datatilsynet, som påser overholdelse af databeskyttelsesreglerne.
Furesø Kommune har en databeskyttelsesrådgiver, dbr@furesoe.dk, som rådgiver kommunen.
Ved fremsendelse af følsomme eller fortrolige personoplysninger – til mig, databeskyttelsesrådgiveren eller kommunen i øvrigt – anbefaler vi, at du sender sikkert via Digital Post.
Sådan sender du sikker post til borgerrådgiveren
- Gå til borger.dk
- Klik på ”Digital Post” øverst oppe på siden og log in med dit MitID
- Klik på ”Skriv ny besked” yderst til venstre, hvis du er på en pc eller bærbar eller klikke på ”+ Ny” hvis du bruger mobiltelefon
- I feltet ”Myndighed” skal du søge efter ”Furesø Kommune” og vælge det fra listen
- I feltet ”Kategori” skal du indtaste ”borgerrådgiver” og vælge det fra listen
- Udfyld feltet ”Dit emne”
- Udfyld feltet ”Din besked”
- Vedhæft eventuelt relevante filer (hvis du f.eks. har fået en afgørelse, du er utilfreds med).