Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Akut kontakt

Overblik over kontaktinformationer i akutte tilfælde.

Får du akut brug for at kontakte kommunen uden for åbningstid, fx i forbindelse med plejehjælp, kloakproblemer eller andet, finder du akutnumre på kontaktlisten nedenfor.

Find akutnummer

Kontakt

Borgerservice og KontaktCenter

Bymidten 48
3500 Værløse
Furesoe@furesoe.dk

Ring til os

Vælg i mellem:

Kontakt

Hjemmeplejen

Hvedemarken 5
3520 Farum

Ring til os

Ved livstruende, akut sygdom

Ring 112

Kommet meget alvorligt til skade

Ring 112

Ved fald

Ring 118

Ved presserende tilfælde

By tlf. 7216 4752

Midt tlf. 7216 4749

Skov tlf. 7216 4758

Sø tlf. 7216 4759

Kontakt

Visitationen

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Vælg i mellem:

Læs om dine muligheder ved behov for akut tandpleje

Tandlægevagten

Akut behandling inden for åbningstid

Furesø Kommune betaler ikke for akut behandling hos praktiserende tandlæge, hvis det akutte behov opstår inden for de kommunale tandklinikkers åbningstid.

Tandplejen annoncerer lukkedage og ferieperioder under nyheder, som du kan finde her

Retningslinjer for akut tandpleje

Her kan du finde gældende retningslinjer for akut tandbehandling, når tandplejen holder lukket.

Inden for tandplejens åbningstid

Ved tandskade eller tandpine kan du få tid samme dag, men det kan ikke altid blive på din sædvanlige klinik.

Inden for tandplejens åbningstid

Ved tandskade eller tandpine kan du få tid samme dag, men det kan ikke altid blive på din sædvanlige klinik.

Uden for åbningstid

Ved akut behov for tandbehandling uden for tandplejens åbningstider henvises til:

  • Tandlægevagt Region Hovedstaden på telefon 7025 0041 eller
  • privatpraktiserende tandlæge

Furesø Kommune betaler ikke for akut behandling hos praktiserende tandlæge, hvis det akutte behov opstår inden for de kommunale tandklinikkers åbningstid.

Uden for åbningstid

Ved akut behov for tandbehandling uden for tandplejens åbningstider henvises til:

  • Tandlægevagt Region Hovedstaden på telefon 7025 0041 eller
  • privatpraktiserende tandlæge

Furesø Kommune betaler ikke for akut behandling hos praktiserende tandlæge, hvis det akutte behov opstår inden for de kommunale tandklinikkers åbningstid.

Kontakt

Tandplejens administration


Ring til os

SSP er et samarbejde mellem skoler, sociale myndigheder og politi, der skal forebygge kriminalitet blandt børn og unge.

SSP's mål er at forebygge mistrivsel og risikoadfærd blandt de større børn og unge, i forhold til kriminalitet, misbrug eller anden utilsigtet adfærd. Indsatsen skal nedbringe antallet af unge i alderen 13-25 år, der begår alvorlig kriminalitet eller etablerer sig i uhensigtsmæssige grupperinger.

SSP+ er målrettet unge mellem 18-25 år, som har begået gentagen eller personfarlig kriminalitet og har brug for en koordineret indsats for at komme ud af kriminalitet og mistrivsel.

På denne side kan du læse om nogle af SSP’s indsatser samt hvordan du kan kontakte kommunens SSP-konsulent.

Tip SSP om utrygge oplevelser

I app’en "Furesø Borgertip" kan du tippe kommunens SSP-konsulent om episoder, hvor du har følt dig utryg. Det kan for eksempel være en gruppe unge, som har opført sig højrøstet eller uhensigtsmæssigt. Med afsæt i dit tip kan SSP-konsulenten tage en snak med de unge eller fokusere på et særligt område. En kriminel handling skal til enhver tid fortsat anmeldes til politiet på 114 eller 112, hvis det er akut.

Konfliktmægling

SSP har i samarbejde med Center for Konfliktløsning uddannet en række konfliktmæglere, som kan mægle i konflikter mellem unge, unge og voksne og mellem voksne. SSP mægler også i konflikter, der omfatter grupper, både mellem grupper og indenfor grupper, som har interne konflikter.

Formålet med konfliktmægling er, at:

  • Forebygge at konflikter optrappes
  • Sikre at begge parter kommer videre
  • Den forurettede oplever at blive taget alvorligt

Hvis du gerne vil høre mere om konfliktmægling eller har brug for konfliktmægling er du velkommen til at kontakte kommunens SSP-konsulent, Khalil Ahmed.

Politiet

Kommunen har et tæt samarbejde med politiet. Du kan træffe Nordsjællands Politi på nærpolitistationen i Rådhuset, Stiager 2, 3500 Værløse hver torsdag kl. 15-17.

Furesø Borgertip

Kontakt

Ring til os

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Er du ked af det eller bange meget af tiden? Drikker de voksne derhjemme fx for meget alkohol? Eller bliver du, eller nogen tæt på dig, slået? Så kan du få hjælp.

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til. Alle børn og unge har rettigheder – og ret til hjælp, hvis de har brug for det. 

Foto af dreng

Brug for hjælp? Ring eller sms 72 16 49 68 

Hvad sker der, når jeg beder om hjælp?

Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for sagsbehandlere eller socialrådgivere.

Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved godt, at problemer ikke følger åbningstider. Hvis du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du er i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme. 

Hvis du har brug for at snakke om ting, der er svære i dit liv udenfor for vores åbningstid, så kan du altid ringe til Børns Vilkårs Børnetelefon på 116111 eller lægge en besked på vores telefonsvarer og så ringer vi dig op. 

Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym. Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.

Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp og støtte, for at du får det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv, men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

Alle familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig. Måske skal du og din familie have noget hjælp til at klare hverdagen. Det kan være en kontaktperson, som hjælper dig eller jer med det, der er svært. Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke har det godt. Eller at hele familien skal have hjælp. Så kan I få besøg af en, der er uddannet til at hjælpe familier – en familiebehandler.

Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han eller hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen. Det kan betyde, at vi både vil tale med dig og dine forældre. Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine problemer. 

Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov. I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det. Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til at bo i et trygt hjem. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med. Bliv klogere på dine rettigheder på Børneportalens hjemmeside.  

… hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

Hvad sker der, når vi hjælper dig?

På mødet vil børne- og ungerådgiveren spørge til, hvordan du har det. Måske bliver du spurgt om, hvordan du har det derhjemme og i skolen. Rådgiveren spørger, fordi hun vil finde ud af, hvad der fungerer godt og skidt i dit liv – og hvordan du får den hjælp, der passer til dig. Mødet foregår enten i et lokale hos kommunen eller et andet sted, du kender godt. Første gang, du møder rådgiveren, vil du måske have din mor og far med. Det kan også være, du har en anden voksen med til mødet, eller at du taler med rådgiveren alene.

Børne- og ungerådgiveren samler alle de informationer, der fortæller, hvordan du har det. Det gør hun ved at tale med dig og din familie. Måske vil rådgiveren også spørge din lærer, træner eller andre mennesker, der kender dig.

Men i sidste ende er en af rådgiverens vigtigste opgaver at finde ud af, hvad DU synes, der skal ske. Din mening SKAL altså tælle med i beslutningen om den hjælp, du skal have.

Måske beslutter børne- og ungerådgiveren, at du ikke har brug for hjælp, eller at du og dine forældre selv kan klare det. Det kan også være, at du får en kontaktperson, som kan hjælpe dig i hverdagen. Andre gange bliver du eller din familie tilbudt at tale med en familiebehandler.

Hvis det er rigtig svært derhjemme, kan det være, du skal bo hos nogle andre i en periode. Det kan enten være dine bedsteforældre eller nogle andre, du kender godt. Det kan også være en plejefamilie eller børne- og ungehjem. Sker det, kan du stadig se dine forældre, hvis du har lyst til det, og hvis det er godt for dig.

Svære ord, der er gode at kende

Danmark er delt op i 98 områder, man kalder kommuner. I hver kommune er der medarbejdere, der arbejder med, at tingene fungerer. Medarbejdere fra kommunen står blandt andet for skoler, veje og affald, men også for at hjælpe børn og unge, der ikke har det godt.

Ifølge loven skal de voksne, der arbejder i Familieafdelingen, undersøge det, hvis nogen er bekymrede for, hvordan et barn eller en ung har det. De skal finde ud af, om barnet eller den unge har brug for hjælp, og de skal hjælpe, hvis der er brug for det. 

En underretning er, når nogen har skrevet eller ringet til kommunen for at fortælle, at de er bekymrede for, hvordan et barn eller en ung har det. Det kan fx være  en lærer, der har lavet underretningen, men det kan også være et familiemedlem eller en nabo. I Danmark har alle voksne pligt til at give besked til kommunen, hvis de er bekymrede for, at et barn eller en ung ikke har det godt.

De mennesker i kommunen, der arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt, hedder børne- og ungerådgivere. Nogle gange kaldes  de også for socialrådgivere, rådgivere eller sagsbehandlere. 

Når du er til møde med kommunen, har du altid ret til at have en ”bisidder” med. En bisidder er en person, der kan hjælpe og støtte dig til møderne. En bisidder  skal være over 15 år, og det er dig, der bestemmer, om du vil have en bisidder, og også hvem det skal være. Det kan være fx en lærer eller et familiemedlem. Du kan også få en professionel bisidder, fx gennem BørneTelefonen. 

Man kan ”have en sag” i kommunen. Det er det, man kalder det, når børne- og ungerådgiveren fra kommunen følger med i, hvordan et barn eller en ung har det.
Det, som rådgiveren finder ud af, og som de skriver ned, kalder man også for ”en sag”. Det vil sige papirer eller filer på en computer med notater om, hvad  forskellige personer har sagt, referater fra møder eller beslutninger, der er blevet taget. Sådan en sag kan også kaldes en journal. 

At blive inddraget betyder, at man skal spørges – og at ens mening skal tælle med. Hvis en børne- og ungerådgiver skal finde ud af, hvordan et barn eller en ung har det, skal han eller hun tale med barnet eller den unge, og lytte til det, der bliver fortalt. Det kaldes også, at barnet eller den unge har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at man som barn eller ung altid selv kan bestemme, men at der altid skal lyttes til én. 

Videoer: Til møde med kommunen

Vil du vide mere om, hvordan en kommune hjælper børn og unge? Hvad betyder det at have en sag i kommunen, hvem kan du møde, og hvilke rettigheder har du? Det kan du se nogle korte flm om med Inge Thorup, som du måske kender fra Ultra Nyt.

Kontakt

Center for Beskæftigelse, Forebyggelse og Sociale Indsatser

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Familiehuset tilbyder åben rådgivning for børn, unge og forældre i Furesø Kommune

Ungerådgivningen og Åben Familierådgivning er flyttet sammen

Du kan komme til åben rådgivning mandage kl. 14-16 og torsdage kl. 14-17. Du kan ringe på telefon 7216 4630 eller møde personligt op på adressen Højeloft Vænge 2-4 i Værløse.

Åben Rådgivning er for børn, unge og forældre, der har brug for rådgivning i forbindelse med eksempelvis:

  • mistrivsel
  • angst
  • sorg
  • skilsmisse med videre

Det er gratis - og du kan henvende dig anonymt.

Om tilbuddet

Vi kan rådgive om mange forskellige temaer

- og du kan henvende dig om lige præcis dét, som du synes, er svært. Der er ikke noget, der er for småt.

Det kunne fx være:
  • Bekymringer for dit barns trivsel og udvikling (tristhed, angst, sorg)
  • Ungdomsproblemer
  • Skolegang og venner
  • Tvivl om opdragelse og konflikter i familien
  • Skilsmisse og sammenbragte familier
  • Sygdom eller dødsfald
  • Lettere selvskadende adfærd

Hvis vi sammen med dig når frem til, at der er brug for mere støtte - så kan vi guide dig og din familie videre til det rigtige sted.

Du kan vælge at være anonym, når du bruger rådgivningen.

Vi har dog - som alle offentlige ansatte - skærpet underretningspligt, det vil sige pligt til at underrette de sociale myndigheder i tilfælde af alvorlig mistrivsel.

Du kan enten ringe eller komme personligt forbi i vores åbningstid:

Mandag melllem kl. 14-16 og torsdag mellem kl. 14-17 på Højeloft Vænge 2-4 i Værløse.

Telefon: 7216 4630.

Læg en besked og vi vender tilbage til dig.

Vi er et team af børne- og familierådgivere fra Furesø Familiehus, der har mange års erfaring med rådgivning af børn, unge og familier.

Vi har et godt blik for, hvilke tilbud og muligheder for hjælp, der findes i kommunen- og vi kan guide dig og din familie til det rette tilbud.

Du kan henvende dig anonymt – dog har vi - som alle offentligt ansatte - en skærpet underretningspligt. Det vil sige pligt til at underrette de sociale myndigheder i tilfælde af alvorlig mistrivsel.

Foto af huset på Højeloft Vænge

Kontakt

Åben Familierådgivning

Furesø Familiehus
Højeloft Vænge 2-4, 3500 Værløse

Ring til os

Bemærk

Du er også velkommen til at møde op på Højeloft Vænge i åbningstiden.

Ring til os

Kontakt

Servicevagten


Ring til os

Bemærk

Vagten kan ikke hjælpe med sager vedrørende lægehjælp, sundhedskort, pas, MitID eller kørekort.

Kontakt

Nordsjællands Politi


Ring til os

Kontakt

Brand, redning og forurening


Ring til os

Kontakt

Falck

Vagtcentral

Ring til os

Kontakt

Er lyset gået ud på vejen? Sådan fejlmelder du gadelys fra en smartphone eller computer

Furesø Borgertip er en app til din smartphone, der giver dig mulighed for at tippe kommunen digitalt med mobilen i hånden. Med et enkelt tryk på telefonen kan du sende et billede til kommunen, der samtidig kan se, præcis hvor det er taget. Du får mulighed for at indberette forskellige forhold under emnerne: Veje, stier, fortove og landskabsukrudt.

Du kan også indberette til borgertippen via din computer.

Har du ikke mulighed for at bruge app'en, kan du sende en mail til vagt.furesoe@bravida.dk

Ved en akut situation, f.eks. ved fare for stød, ring på tlf.: 25 25 00 38

Du kan gå direkte til Furesø Borgertip her

Hent app'en til din Android smartphone Hent app'en til din iphone Indberette til borgertippen via din computer

Kort over udskiftning af belysningsarmaturer

På kortet nedenfor kan du se hvilke belysningsarmaturer, vi regner med at udskifte i dette halvår. Kortet opdateres løbende.

Kontakt

Driftsgården

Ny Vestergårdsvej 7-9
3500 Værløse
driftsgd@furesoe.dk

Ring til os

Kontakt

Kommunikation og Presse

Stiager 2
3500 Værløse
kommunikation@furesoe.dk

Ring til os

I ferier kan kommunikationsteamet kontaktes i akutte tilfælde på tek@furesoe.dk

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev

Furesø Kommune

Stiager 2
3500 Værløse

CVR-nummer: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefontider

Telefonnummer: 7235 4000

Mandag til onsdag kl. 10 til 14
Torsdag kl. 10 til 17
Fredag kl. 10 til 14

Borgerservice

Bestil eller afbestil tid i Borgerservice.

Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback