Furesøs gæld i forbindelse med kommunesammenlægningen
Furesø Kommune blev født med en gæld på 3 mia. kr. og betaler hvert år 124 mio. kr. i renter og afdrag på gælden fra før sammenlægningen af Farum og Værløse i 2006. I dag er gælden nedbragt til 1,8 mia. kr. Men den vil frem til 2040 fortsat være en meget stor belastning for kommunens økonomi og udfordrer grundvilkårene i den oprindelige aftale om kommunesammensætningen.
Furesø Kommune blev dannet af Farum og Værløse Kommuner i 2006. Furesø Kommune blev født med en gæld på 3 mia. kr. grundet dispositioner fra før kommunesammenlægningen, hvoraf en del blev dømt ulovligt og indgik i straffeudmålingen af den tidligere borgmester i Farum.
Krav i aftale: Bæredygtig kommune
En forudsætning i den aftale, der blev indgået i forbindelse med kommunesammenlægningen, var, at man skulle kunne skabe en bæredygtig kommune med de samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.
Fra kommunesammenlægningen i 2006 og frem til 2010, modtog Furesø Kommune 210,4 mio. kr. i statsligt særtilskud. I samme periode betalte Farums borgere merskat på i alt 414,8 mio. kr. Gennem en særskat betalte borgere i Farum i 7 år 2,3 procentpoint mere i personskat end borgerne i Værløse samt en grundskyldspromille på 5 promillepoint mere end Værløseborgerne. I perioden 2006-2010 blev der kun afdraget 16,8 mio. kr. på milliardgælden.
Furesø har betalt 1,2 mia. kr. af på gælden
Fra 2011 og frem til og med 2024 har Furesø Kommune afdraget 1,2 mia. kr. af gælden og betalt 544 mio. kr. i renter. I samme periode har Furesø Kommune kun modtaget 854,9 mio. kr. i særtilskud fra staten og 329,5 mio. kr. via i den midlertidige særskat for borgere i Farumdelen af kommunen. Det betyder, at Furesø Kommune i den periode har betalt ca. 620 mio. kr. mere, end vi har modtaget, hvilket svarer til 44,5 mio. kr. om året i 14 år!
Dette er en reel belastning af økonomien i Furesø, der udfordrer grundvilkåret om at skabe en bæredygtig kommune med de samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.
Sværere vilkår de næste 15 år
Vilkårene bliver dog sværere endnu i de næste 15 år. For mens Furesø fortsætter med at sende 124 mio. kr. ud af kommunekassen til gældsafvikling fra Farum-tiden hvert år frem til 2040, bortfalder den sidste del af særtilskuddet i 2030.
Det udfordrer vilkårene fra Furesøaftalen, hvor en forudsætning for sammenlægningen var, at man skal kunne skabe en bæredygtig kommune med samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.
Det er en væsentlig udfordring for driftsbalancen at finansiere renter og afdrag på 124 mio. kr. hvert eneste år.
Furesø Kommune vil først i 2040 have afbetalt den medfødte gæld på 3 mia. kr., kommunen fik ved fødslen af Furesø Kommune.
Hvordan påvirker gælden Furesøs økonomi?
Furesø Kommune blev født med en gæld på 3 mia. kr.
De første fire år betalte Furesø Kommune 16,8 mio. kr. af på gælden. Fra 2011-2024 betalte Furesø Kommune 1.236 mio. kr. af på gælden og betalte oveni 544 mio. kr. i renter. Alene i 2024 afdrages lånet med 100,7 mio. kr. Restgælden er med indgangen af 2025 på 1.764,2 mio. kr.
Furesø Kommune betaler hvert år 124 mio. kr. i renter og afdrag på gælden til Kommunekredit. Furesø Kommune modtager samtidig et årligt tilskud fra staten, der udgør 35,6 mio. kr. Det slutter i 2030. Herefter skal udgifterne til midlerne til gældsafviklingen alene hentes fra kommunens øvrige økonomi.
Kommunen har gennem årene tilpasset driftsudgifterne, så man ud af det årlige driftsoverskud har kunnet afholde udgifter til renter og afdrag på Furesøgælden. Med udløbet af særtilskuddet i 2030 vil nettobelastningen af kommunens drift til afvikling af Furesøgælden beløbe sig til 124 mio. kr. om året, hvilket svarer til lønudgiften mere end 200 velfærdsmedarbejdere.
Seks nedslag om Furesøaftalen og gælden, som Furesø blev født med
Furesøaftalen blev indgået i 2006. Den blev genforhandlet i 2011. Furesø lagde lånene om i 2016. I 2021 kom der nye vilkår for særtilskuddet. Til sidst status for det hele i 2025 og beskrivelse af en samlet ubalance.
Grundlaget i 2006
Furesøaftalen dannede grundlag for sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner i 2006.
Aftalen beskrev de særlige økonomiske forudsætninger, der var for sammenlægning mellem netop de to kommuner. En økonomisk kompensation var en af forudsætningerne. Den skulle danne grundlag for en ny bæredygtig kommune med samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.
Furesø Kommune blev født med en gæld, der blev opgjort til 3 mia. kr.
Frem til 2013 betalte borgere i Farum 2,3 procentpoint mere i personskat og 7 promillepoint mere i grundskyld end borgerne i Værløse.
Grundlaget i 2006
Furesøaftalen dannede grundlag for sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner i 2006.
Aftalen beskrev de særlige økonomiske forudsætninger, der var for sammenlægning mellem netop de to kommuner. En økonomisk kompensation var en af forudsætningerne. Den skulle danne grundlag for en ny bæredygtig kommune med samme udviklingsmuligheder som sammenlignelige nabokommuner.
Furesø Kommune blev født med en gæld, der blev opgjort til 3 mia. kr.
Frem til 2013 betalte borgere i Farum 2,3 procentpoint mere i personskat og 7 promillepoint mere i grundskyld end borgerne i Værløse.
Furesøaftalen blev genforhandlet i 2011
Furesøaftalen blev forhandlet i 2011, hvilket medførte en omlægning af gælden til statslån med fast rente.
Løbetiden blev forlænget og renten nedsat, hvilket nedbragte udgifterne til renter og afdrag fra årligt 200 mio. kr. til 137 mio. kr.
Furesøaftalen blev genforhandlet i 2011
Furesøaftalen blev forhandlet i 2011, hvilket medførte en omlægning af gælden til statslån med fast rente.
Løbetiden blev forlænget og renten nedsat, hvilket nedbragte udgifterne til renter og afdrag fra årligt 200 mio. kr. til 137 mio. kr.
Låneomlægning i 2016
Låneomlægning til markedsvilkår blev aftalt i 2016.
Den generelle renteudvikling i samfundet med lavere renter betød, at det i 2016 var gunstigt at omlægge statslånet til et lån i Kommunekredit med en dertilhørende årlig besparelse på 13,5 mio. kr.
Det betød, at den årlige udgift til renter og afdrag blev nedbragt fra 137 mio. kr. til 124 mio. kr. om året.
Låneomlægning i 2016
Låneomlægning til markedsvilkår blev aftalt i 2016.
Den generelle renteudvikling i samfundet med lavere renter betød, at det i 2016 var gunstigt at omlægge statslånet til et lån i Kommunekredit med en dertilhørende årlig besparelse på 13,5 mio. kr.
Det betød, at den årlige udgift til renter og afdrag blev nedbragt fra 137 mio. kr. til 124 mio. kr. om året.
Nye vilkår for særtilskud i 2021
Furesø Kommune tog initiativ til, at Furesøaftalen blev genforhandlet i 2021 for at aftale vilkårene for udbetalingen af den resterende del af særtilskuddet, svarende til 30 mio. kr.
Tilskuddet reguleres efter udviklingen i beskatningsgrundlaget for hovedstadskommunerne og udgør i 2025 35,6 mio. kr.
Nye vilkår for særtilskud i 2021
Furesø Kommune tog initiativ til, at Furesøaftalen blev genforhandlet i 2021 for at aftale vilkårene for udbetalingen af den resterende del af særtilskuddet, svarende til 30 mio. kr.
Tilskuddet reguleres efter udviklingen i beskatningsgrundlaget for hovedstadskommunerne og udgør i 2025 35,6 mio. kr.
Status i 2025
Status i 2025 er, at Furesø Kommune skylder 1.764,2 mio. kr. Den gæld skal afdrages frem til 2040, hvor Furesøgælden er tilbagebetalt. I samme periode har Furesø udsigt til at skulle betale 182,3 mio. kr. i renter.
Det er en samlet udgift på lånet fra før kommunesammenlægningen på samlet godt 2 mia. kr.
Til sammenligning har kommunen kun udsigt til at modtage 213,6 mio.kr. i særtilskud, og det udløber i 2030.
Samlet betyder det, at særtilskuddet stort set kun kompenserer renten, men at kommunen årligt selv skal finde pengene til at afdrage på den resterende gæld.
100 mio. kr. vil cirka hvert år mangle til velfærd i en kommune, der i forvejen har været belastet af udgifter hvert år siden 2011.
Status i 2025
Status i 2025 er, at Furesø Kommune skylder 1.764,2 mio. kr. Den gæld skal afdrages frem til 2040, hvor Furesøgælden er tilbagebetalt. I samme periode har Furesø udsigt til at skulle betale 182,3 mio. kr. i renter.
Det er en samlet udgift på lånet fra før kommunesammenlægningen på samlet godt 2 mia. kr.
Til sammenligning har kommunen kun udsigt til at modtage 213,6 mio.kr. i særtilskud, og det udløber i 2030.
Samlet betyder det, at særtilskuddet stort set kun kompenserer renten, men at kommunen årligt selv skal finde pengene til at afdrage på den resterende gæld.
100 mio. kr. vil cirka hvert år mangle til velfærd i en kommune, der i forvejen har været belastet af udgifter hvert år siden 2011.
Ubalance i den samlede aftale
Som det er nu, er der en ubalance i den samlede aftale. Når aftalen om særtilskud udløber i 2030, kommer Furesø Kommune op på at have modtaget 1.278,9 mio. kr. i særtilskud. Til sammenligning har Furesø Kommune betalt mindst 3.726,3 mio. kr. i renter og afdrag, når lånet udløber i 2040. Oveni har Farumborgerne fra 2007-2013 betalt 744,3 mio. kr. i særskat.
Det giver en difference i den samlede periode, der betyder, at vi selv står med en regning på de sidste 2.447,4 mio. kr. De penge skal vi finde ud af kommunens løbende indtægter og kan dermed yde mindre velfærd til borgerne end i resten af landet.
Udfordringen stiger, når særtilskuddet bortfalder i 2030. For derefter skal der hvert år i 10 år findes 124 mio. kr. Det beløb kan kun skabes ved overskud på driften og vil have en direkte indflydelse på kommunens serviceniveau overfor borgere – der for langt de flestes vedkommende ikke har noget med den gamle gæld at gøre.
Ubalance i den samlede aftale
Som det er nu, er der en ubalance i den samlede aftale. Når aftalen om særtilskud udløber i 2030, kommer Furesø Kommune op på at have modtaget 1.278,9 mio. kr. i særtilskud. Til sammenligning har Furesø Kommune betalt mindst 3.726,3 mio. kr. i renter og afdrag, når lånet udløber i 2040. Oveni har Farumborgerne fra 2007-2013 betalt 744,3 mio. kr. i særskat.
Det giver en difference i den samlede periode, der betyder, at vi selv står med en regning på de sidste 2.447,4 mio. kr. De penge skal vi finde ud af kommunens løbende indtægter og kan dermed yde mindre velfærd til borgerne end i resten af landet.
Udfordringen stiger, når særtilskuddet bortfalder i 2030. For derefter skal der hvert år i 10 år findes 124 mio. kr. Det beløb kan kun skabes ved overskud på driften og vil have en direkte indflydelse på kommunens serviceniveau overfor borgere – der for langt de flestes vedkommende ikke har noget med den gamle gæld at gøre.
Få læst dokumenterne op
Furesø Kommune arbejder for at sikre, at vores hjemmeside er tilgængelig for alle.
Hvis du har udfordringer med højtlæsning af et dokument eller andre webtilgængelighedsproblemer, så kontakt Center for Borgerservice og Organisation:
- Skriv e-mail til oekonomi.sikker@furesoe.dk
- Furesø Kommunes hovednummer 7235 4000
Dagsordener og referater fra før 2018
Hvis du leder efter dagsordener og referater fra udvalgsmøder fra før 2018, så send en mail til Byrådssekretariatet, der vil være behjælpelige med at fremsende sagen på mail. Du skal skrive til Byrådssekretariatet via din digitale postkasse.
Kontakt
Center for Borgerservice og Organisation
Stiager 23500 Værløse