Udvidelse af Hillerødmotorvejen: Furesø sender supplerende høringssvar til Folketingets Transportudvalg
Furesø Kommune opfordrer forligskredsen bag infrastrukturaftalen 2035 til at afvente en stillingtagen til Vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering for udvidelsen af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum til, at der har været anledning til at se nærmere på ændringsforslag, som Furesø har fået udarbejdet og indsigelser mod bl.a. de støjmæssige konsekvenser.
Tirsdag den 4. november sendte Furesø Kommune en opfordring og et supplerende høringssvar til Folketingets Transportudvalg og Vejdirektoratet.
I brevet opfordres forligskredsen bag infrastrukturaftalen 2035 om at afvente en stillingtagen til Vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering for udvidelsen af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum til, at der har været anledning til at se nærmere på ændringsforslag, som Furesø har fået udarbejdet og indsigelser mod bl.a. de støjmæssige konsekvenser.
Det forslag som lå til grund for høringssvaret, og som blev præsenteret på foretrædet er blevet præciseret med hensyn til ekstraomkostninger i forhold til det statslige projekt således, at merudgiften på det foreliggende grundlag kan gøres op til i størrelsesordenen 50-100 mio.kr.
I brevet til Transportudvalget lyder det:
”Den 2. september 2025 havde Furesø foretræde for udvalget, hvor vi præsenterede Furesø Kommunes vision for en mere fremtidssikret løsning end den, der fremgår af Miljøkonsekvensvurderingen. Løsningen omfatter en kort overdækning (450 m) af den centrale del af Farum, opsætning af Hamborgskærme samt støjskærme ved Fiskebækbroen. Det var vores oplevelse, at visionen blev positivt modtaget. En løsning, der samtidig kan skabe et nyt byudviklingsområde i Farum og et nyt kollektivt trafikknudepunkt.
Efterfølgende har vi desværre måttet konstatere, at transportministerens kommentering af Furesø Kommunes vision ikke adresserer den løsning, vi præsenterede. En løsning, der i økonomisk henseende, kun indebærer merudgifter på 50-100 mio.kr, og ikke de 6, 2 mia., der fremgår af Miljøkonsekvensvurderingen, og som ministeren forholder sig til. Derfor ønsker vi en videre dialog om, hvordan vi sammen kan skabe en mere fremtidssikret løsning.”
Cowi har analyseret effekten af Furesøs forslag til støjdæmpning på strækningen fra Fiskebækbroen til Slangerupvej. Cowis beregninger har vist, at trafiktallene i 2040 stiger mere, end det er lagt til grund i MKV’en fra Vejdirektoratet. Det indebærer, at trafikstøjen også er større, end det lægges til grund i MKV’en.
Kontakt
Klima og Mobilitet
Stiager 23500 Værløse