En helt ny måde at gå i skole på
Furesø Byråd vedtog den 27. maj en model for Juniormesterlære, der skal give eleverne i Furesø mulighed for at skifte bøger og computer ud med undervisning i en virksomhed to dage om ugen.
Fra august 2025 kan elever i 8. og 9. klasse i Furesø Kommune vælge at gå i juniormesterlære. Byrådet har netop valgt den model, der vil gælde i kommunen. Interesserede elever skal kontakte deres skole. COLOURBOX
Juniormesterlære er en del af Folkeskolens Kvalitetsprogram, som blev vedtaget af folketinget i december 2024, og det er op til kommunerne at aftale en lokal model. Den model, som Furesø Kommune netop har vedtaget, er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem virksomheder, skoler, uddannelsesvejledere og elever og giver adgang til erhvervsuddannelserne.
I lovgivningen åbnes der for at elever i juniormesterlære kan samles i én klasse centralt eller fortsætte i fællesskabet i deres stamklasse. Der er også mulighed for at vælge, om eleverne skal modtage praktisk undervisning på en erhvervsskole eller i en virksomhed.
I Furesø Kommune er aftalen at eleverne bliver i stamklassen for at bevare tilknytningen til fællesskaberne der – og der aftales praktik i en virksomhed.
”Eleverne får gode muligheder for at skabe en anderledes skolehverdag med det her. Vi har et stort fokus på stærke fællesskaber, og vi ser det her som en mulighed for at tilbyde praksisrettede forløb til elever, der ønsker det - og samtidig lade eleverne blive i deres klassefællesskaber. Det er en rigtig god model, som vi allerede oplever interesse for”, siger Muhammed Bektas (A), der er formand for det politiske udvalg Børn og Unge.
Anderledes rammer for læring
Elever i Juniormesterlære får et skema med færre timer i skolen. Der er fokus på dansk og matematik med mulighed for at tilvælge andre fag fx et sprog. Den del af undervisningen, som foregår i en virksomhed, tilrettelægges i samarbejde mellem skole, virksomhed og elev ud fra elevens ønsker og muligheder.
“Det er en stor styrke at kunne tilbyde juniormesterlære i en virksomhed. Det giver nogle andre rammer for læring end det, skolen kan tilbyde. Og særligt, det er vigtigt for den type elever, der efterspørger juniormesterlære. Men det er vigtigt, at eleverne og forældrene også er vidende om, at valget af juniormesterlære kan være begrænsende for senere ønske af uddannelsesvalg,” siger Anders Medum Groth (B), næstformand i Børn og Unge
Også virksomhederne i Furesø Kommune bakker op om modellen. Jesper Glyb, direktør i Hareskov Elektric, har været med til at beskrive rammerne for Juniormesterlæreordningen i Furesø Kommune:
"Vi har et rigtig godt og tillidsfuldt samarbejde med skoler og vejledere om at få flere unge ud i virkeligheden og prøve kræfter med erhvervslivet. Juniormesterlære er ikke noget, der passer til alle – men for de elever, der har brug for at lære med hænderne og få praktiske erfaringer, kan det gøre en stor forskel. Når skolen og eleven vurderer, at det er det rette valg, står vi som virksomhed gerne klar til at tage imod og bidrage til en meningsfuld læring."
Juniormesterlære-ordningen træder i kraft fra skoleåret 2025-2026. Elever i kommende 8. eller 9. klasse kan allerede nu henvende sig til skolen for at høre mere om ordningen og de muligheder, den giver for en mere praksisrettet skolegang.
Elever, der ønsker at komme i Juniormesterlære, kan kontakte deres egen skole.
Muhammed Bektas
Udvalgsformand
mbe1@furesoe.dk
Anders Medum Groth
Udvalgsnæstformand
mdg1@furesoe.dk
Katrine Birk
Direktør
Velfærdsdirektør
Center for Sundhed og Ældre
Center for Dagtilbud og Skole
Center for Beskæftigelse, Forebyggelse og Sociale Indsatser
kpd1@furesoe.dk
+45 2285 2040