Overfør aldrig penge til nogen, hvis du er i tvivl om, hvem de er
Fupmails og falske sms-beskeder skal lokke dig til at give svindlere adgang til din konto. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig overføre penge.
Falske mails, SMS'er og opkald skal lokke dig til at give svindlere adgang til dine personlige oplysninger. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om dine personlige oplysninger eller om at overføre penge.
Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue.
Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om dine personlige oplysninger eller om at overføre penge.
Det er en god huskeregel, der kan hjælpe borgere med at undgå at få stjålet og misbrugt deres digitale identitet.
Hvis banker og offentlige myndigheder har brug for dine personlige oplysninger, vil de kontakte dig gennem Digital Post eller din netbank og henvise til selvbetjeningsløsninger. De vil altså ikke række ud til dig uopfordret over mail, SMS eller opkald med det formål at bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger.
Fupmails og falske sms-beskeder skal lokke dig til at give svindlere adgang til din konto. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig overføre penge.
Husk, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. Hvis du er i tvivl, så: smæk røret, på og lad være med at klikke på links.
Når svindlerne kontakter dig, udgiver de sig for at være afsendere, som vi stoler på, fx banker eller offentlige myndigheder. Det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om svindel. Tag quizzen her og bliv klogere på, hvad du skal være særligt opmærksom på for at passe på dine oplysninger.