Mini-chelin i Nørreskoven: Små stjerner, store smage – og store fællesskaber
I Nørreskoven har de sat sig for at gøre op med forestillingen om, at børnemad skal være “nuggets og pommes” – billedligt talt. Michelin-mad er ofte forbeholdt eliten og voksne, men Børnehuset Nørreskoven vil vise, at selvfølgelig skal børn have det bedste af det bedste. Det er jo vores fremtid!
Børne-Michelin (Mini-chelin) er mad, der gør børn nysgerrige på smag, kultur og bæredygtighed – gennem leg, historie og medskabelse, tilpasset børns motorik, tryghed og sundhed. Der stræbes efter “stjerner i maven” frem for stjerner i guiden.
Sadedin Jepsen, leder af Børnehuset Nørreskoven, fortæller her om projektet:
Baggrund og ambition:
Vi arbejder i forvejen med madmod, spireprojekter og klimavenlig mad, og derfor var det oplagt at tage skridtet videre og tilbyde Michelin-retter i børnehøjde. Hele huset er med, og børnene deltager i processerne med at hjælpe til i madlavningen (små steps), til at dufte til urter og tælle på spansk.
En rejse gennem 4 lande – 4 Michelin-retter:
Mini-chelin-projektet tager børnene med på en kulinarisk og kulturel rejse gennem fire lande: Spanien, Frankrig, Italien og USA. Hver uge byder på en ny Michelin-inspireret ret, tilpasset børns smagsunivers og ernæringsbehov – og hele huset emmer af madinspiration fra det pågældende land.
Et hus i fest og farver:
Ugen emmer af madinspiration fra de respektive lande. Overalt er der flag, og hele huset bliver pyntet op. I Spanien-ugen hænger der laminerede tyretegninger ned fra loftet, spanske farver i kunstværker, og flag pryder både stuer og gangarealer. Børnene har lavet Gaudí-inspireret kunst, danset flamenco og lært at tælle til tre på spansk (“uno, dos, tres”), som nu bruges af nogle børn, når vi samles og synger.
Kreativitet, samskabelse og fællesskab:
Projektet har givet anledning til nye kreative aktiviteter i huset, hvor både nye og gamle pædagogiske former arbejder tæt sammen. Vi oplever, at det store fællesskab styrkes, når hele huset er sammen om de samme oplevelser – tilpasset børns niveauer. Vigtigheden af både store og små fællesskaber bliver dyrket, og børn på tværs af stuer og aldre mødes om mad, leg og læring. Medarbejderne arbejder tættere sammen om at løfte opgaven, og samskabelse og “pædagogik med mening” er i centrum.
AI som kreativt værktøj:
I planlægningen har vi brugt AI (Copilot) som sparringspartner til idéudvikling, opskrifter og forslag til aktiviteter. Projektgruppen (hvor hele huset er repræsenteret) har tilpasset, justeret og tilføjet, så alt passer til vores hverdag og børnegruppe. AI har især hjulpet med at finde på sjove måder (noget sjovere end noget andet 😉) at inddrage børnene og gøre madkulturen levende.
Resultat:
Mini-chelin har allerede givet børnene nye ord, smagsoplevelser og masser af grin – og vi glæder os til næste stop på rejsen, hvor turen går til USA. Hele huset emmer af liv og glade dage, og vi oplever, at børnene får mod på at smage nyt og være med i madprocesserne. Det er fællesskab, kreativitet og madglæde i børnehøjde – og vi er stolte af at kunne give børnene oplevelser, der både smager og sætter spor.
Ready for Take-off!
Principper (7 S’er)
• Smag: Nysgerrighed for sødt, surt, salt, bittert og umami – i trygge rammer.
• Sanser: Farver, dufte, teksturer og lyde i køkkenet.
• Sikkerhed: Alderssvarende teknikker, lavt salt/sukker, ingen rå fisk/alkohol.
• Sæson & bæredygtighed: Lokale råvarer, minimalt madspild, brug hele råvaren.
• Samarbejde: Børn er med-skabere – vælg, rør, smag, anret.
• Storytelling: Hver ret har en lille historie (land/tradition).
• Selvtillid: Oplevelsen af “jeg kan!” – madmod i små trin.
Kontakt
Dagtilbudsleder
Sadedin Jepsen
Ring til os
Vuggestuen: 7216 3694
Børnehaven: 7216 3695