Arbejdsgivere kan anmode den sygemeldte om en mulighedserklæring i tilfælde, hvor der er tvivl om mulighederne for at arbejde. Formålet med mulighedserklæringen er at afdække, hvad medarbejderen kan på trods af sin sygdom, og mulighedserklæringen har således til formål at bidrage til, at lønmodtageren fastholdes i arbejde. Der er tre parter om at udfylde erklæringen, nemlig arbejdsgiveren, den sygemeldte og lægen.
Hvornår anvendes erklæringen?
Virksomheden har mulighed for at udfylde en mulighedserklæring sammen med den sygemeldte medarbejder.
Erklæringen er specielt nyttig, hvis der er usikkerhed i dialogen mellem virksomheden og medarbejderen om, hvilke arbejdsfunktioner medarbejderen kan varetage under sin sygdom.
Mulighedserklæringen består af to dele
Del 1 udfyldes af virksomheden og medarbejder i fællesskab og beskriver medarbejderens funktionsnedsættelser og påvirkede jobfunktioner samt eventuelle aftalte skånehensyn.
Del 2 udfyldes af lægen på baggrund af en samtale med medarbejderen og oplysningerne i del 1 og foretager herefter en vurdering.
Kontakt
Furesø Jobcenter
Hvedemarken 3-5
3520 Farum
Tlf.: 7235 5100
Åbningstider
Telefon og ekspedition
Mandag til onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-17
Fredag kl. 10-14
Fastholdelseskonsulent
Torsten Balslev
Hvedemarken 3-5
3520 Farum
Tlf.: 2567 0717
Mail: toba@furesoe.dk