• Dagtilbuddets opgave

    Et dagtilbud kan være en dagpleje eller en vuggestue, hvor der er børn mellem 0-3 år eller en børnehave med børn mellem 3-6 år. De fleste dagtilbud I Furesø er integrerede, og det vil sige, at de rummer børn mellem 0-6 år.

    Dagtilbuddets kerneopgave er at passe godt på børnene og at sikre, at børnene trives, udvikler sig og lærer i samarbejde med jer forældre. Det vil sige, at personalet i dagtilbuddet også arbejder på at lære børnene forskellige vigtige kompetencer, som er en del af de første skridt i børns læring for livet og en god start på deres skoleliv.

    I Furesø kommune er der vedtaget en Børne- og ungepolitik, som dagtilbud og skoler skal følge. Her fremhæves det som det vigtigste, at alle medarbejdere skal arbejde hen imod at:

    ’Alle børn og unge skal trives, udvikle sig og lære ud fra deres individuelle forudsætninger og som en del af sociale fællesskaber’

    • barnets faglige kompetencer (viden, forståelse og færdigheder)

    • barnets personlige kompetencer (motivation, følelser, vilje og engagement)

    • barnets sociale kompetencer (handlekraft, kommunikation og samarbejde)

    Børnene skal lære og udvikle sig gennem leg, iagttagelser, efterligning og samspil med andre (’uformel læring’). De skal også lære gennem læring, der er planlagt af personalet med et bestemt formål og fokus (’formel læring”). Det kan for eksempel være social-, sproglig- eller motorisk læring, hvor børnene måske skal arbejde sammen om at forberede frokosten, spille spil eller klatre på en forhindringsbane. Det kan også være aktiviteter med fokus på kendskab til naturen eller kulturelle oplevelser. Det er også et vigtigt pædagogisk mål at hjælpe børnene til at blive så selvhjulpne som muligt, f.eks. når de tager tøj af og på. Det udvikler deres færdigheder, motivation, selvbevidsthed og giver dem en større tro på sig selv.

    Dagtilbuddene laver deres egen læreplan, som beskriver mere detaljeret, hvordan de arbejder med børnene. Det kan du finde mere om på det enkelte dagtilbuds egen hjemmeside.

    I Furesø kommune arbejdes der systematisk på tværs af sundhedspleje, dagtilbud og skoler med barnets overgange fra sted til sted. Arbejdet med overgange sikrer, at vigtig viden om barnet ikke går tabt, og at overgangen bliver så tryg og god for barnet som muligt.

  • Partnerskab mellem forældre og dagtilbud

    Partnerskabet mellem forældre og dagtilbuddet om jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse bygger på gensidig tillid og respekt

    Der er mulighed for en samtale om jeres barns start og trivsel i forbindelse med barnets opstart i dagtilbuddet. Efterfølgende kan der tilbydes der forældresamtaler i løbet af barnets tid i dagtilbuddet, hvor fokus vil være på barnets læring, trivsel og udvikling.

    Børn deltager ikke i samtalerne. Der vil som hovedregel være en tolk tilstede under samtalerne, hvis blot en af jer ikke forstår dansk.

    • Spørg hvis I er i tvivl, hvis der er noget I er usikre på eller noget I tænker om det pædagogiske arbejde

    • Bed om hjælp hvis I har brug for det

    • Bidrag med alle relevante oplysninger om barnet og dets liv

  • Tidlig opsporing

    For at sikre at alle børn trives og udvikler sig så godt som muligt, har man i Furesø Kommune besluttet at arbejde målrettet med tidlig opsporing. Det vil sige, at det pædagogiske personale benytter sig af nogle værktøjer for så tidligt som muligt at kunne opdage og hjælpe, hvis et barn måske ikke trives og udvikler sig i sin hverdag. To centrale værktøjer til tidlig opsporing er trivselsvurderinger og sprogvurderinger.

    Trivselsvurdering

    En trivselsvurdering laves af personalet i dagtilbuddet, som kender barnet godt og som er tæt på dets hverdag. Trivselsvurderingen berører disse områder:

    • Barnets psykiske og emotionelle trivsel

    • Barnets kognitive og sproglige trivsel

    • Barnets sociale trivsel og relationer

    • Barnets fysiske og sansemotoriske trivsel

    Efter trivselsvurderingen vurderes det, hvor barnet på det givne tidspunkt befinder sig inden for disse tre kategorier: Trivsel, opmærksomhed eller bekymring.

    Sprogvurdering

    I Furesø Kommune skal mindst halvdelen af børnene også sprogvurderes som treårige og eventuelt igen senere. Personalet vurderer selv hvilke børn, der sprogvurderes (blandt andet på baggrund af trivselsvurderingen). En undtagelse er dog de flersprogede børn, som det er obligatorisk at sprogvurdere. Du får mere information af personalet, hvis dit barn skal sprogvurderes.

    Indsatser

    Hvis det pædagogiske personale efter en trivselsvurdering eller sprogvurdering opdager, at jeres barn har behov for særligt fokus på nogle områder, vil I blive kontaktet af personalet. Personalet vil i samarbejde med jer forældre finde ud af, hvad der i fællesskab kan gøres for at hjælpe barnet hjemme og i dagtilbuddet.

    Tanken er, at manglende trivsel og udvikling afhjælpes ved at styrke barnets udviklingsmuligheder i hverdagen, fremfor at ændre på barnet.

    Det kan ske, at personalet søger støtte hos nogen af kommunens andre professionelle samarbejdspartnere. Vi samarbejder med socialrådgivere, psykologer, tale-hørekonsulenter, specialpædagoger og fysioterapeuter – alle sammen for at bidrage med vejledning og sparring til personalet. I forældre er altid en del af disse processer og skal selv give samtykke til tværprofessionelt samarbejde.

  • Nyttig viden, når barnet skal starte i dagtilbud
    • Det er vigtigt, at I er til stede i starten sammen med barnet i dagtilbuddet. Det giver barnet en god og tryg opstart, at der er en glidende overgang mellem at være sammen med jer og at være uden jer i dagtilbuddet. Husk at aftale med personalet, hvordan opstarten skal foregå.

    • Medbring barnets yndlingsbamse, sut, klud eller lignende, som skaber ekstra tryghed for barnet.

    • Når I kommer om morgenen, skal I altid henvende jer til personalet, så der kan blive taget godt imod jeres barn. På samme måde skal I at sige farvel til personalet, når I henter jeres barn.

    • Hvis barnet skal hentes af andre end jer, skal dagtilbuddet vide det, da personalet ellers ikke må udlevere barnet.

    • Hvis jeres barn holder en fridag eller bliver syg, skal I informere personalet om det. Det er en stor hjælp, hvis I fortæller dagtilbuddet om hvornår barnet holder ferie senest to måneder inden ferien. Vi anbefaler, at alle børn holder 3 ugers ferie om sommeren. Dagtilbuddene er altid lukkede mellem jul og nytår.

    • Barnet betegnes som sygt, når det kan smitte andre. Det betegnes også som sygt, hvis almentilstanden er påvirket. Når barnet er sygt, skal det ikke være i dagtilbuddet. Barnet anses som rask, når det igen kan indgå i dagtilbuddets hverdagsliv uden særlige hensyn.

    • Alle forældre skal oprettes på en digital platform (INFOBA /AULA), som bruges til kommunikation mellem jer og dagtilbuddet. Ved adresseændringer, nyt telefonnummer og ny arbejdsplads skal I sørge for at rette det digitalt.

  • Madordning

    I alle dagtilbud stemmer forældrene om, der skal være en madordning, eller om børnene får madpakker med hjemmefra. Derfor er det forskelligt i de enkelte dagtilbud, om man skal til betale til en madordning eller ej. I de dagtilbud, hvor der er en madordning, er der ansat køkkenpersonale til at lave mad til børnene. Der tilbydes overvejende økologisk mad.

    Hvis barnet har fødevareallergi vil dagtilbuddet bede jer om at medbringe en lægeerklæring fra egen læge, hvor barnets behov beskrives. Det kan også imødekommes, hvis barnet af religiøse eller kulturelle årsager ikke må spise bestemte madvarer. Der vil ofte være et alternativ, som barnet godt må spise, og barnet får altid mulighed for at spise sig mæt.

    Hvis jeres barn har særlige behov i forhold til hvilke fødevarer, det må spise, er det vigtigt, at I taler med dagtilbuddet om dette.

  • Hvad skal barnet have med

    I dagtilbuddet ses legepladsen og udeliv i det hele taget som en vigtig del af hverdagen. Børnene er ude i alt slags vejr, og de får lov til at sanse og eksperimentere i og med naturen. Det er derfor vigtigt, at jeres barn har praktisk tøj med, så det kan holde sig tørt og varmt uanset vejr og vind. Barnet får tildelt en garderobeplads, hvor der også er plads til skiftetøj.

    Huskeliste:

    • Fodtøj som barnet kan løbe, klatre og gå langt med

    • Hjemmesko

    • Ekstra tøj - fra inderst til yderst (undertøj, strømper, bluser og bukser)

    • Regntøj og gummistøvler

    • Termotøj

    • Vinterpåklædning: Flyverdragt, hue, varme støvler og varme vanter (ikke strik og ikke fingervanter)

    Af sikkerhedsmæssige årsager, må der ikke være snore i tøjet.

    Husk navn i alt barnets tøj.