• Hvorfor skal jeg opdatere mine ID-oplysninger?

    Før du kan få MitID, kan det være nødvendigt, at du opdaterer dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet.

    Kravene til MitID er større, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det vil primært være NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker.

    Når du har opdateret dine ID-oplysninger, er du klar til at få MitID. Du får automatisk besked i din net- eller mobilbank, når du er logget ind, og når det er din tur. Der kan godt gå noget tid, men du skal ikke foretage dig noget, før du modtager beskeden. 

  • Hvordan får jeg at vide, om jeg skal opdatere mine ID-oplysninger?

    Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

    Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, vil du modtage et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post. Du kan ikke selv undersøge, om det gælder for dig. Derfor skal du ikke gøre noget, før du modtager besked via Digital Post. Beskeden vil indeholde vejledning til, hvad du skal gøre. Er du fritaget fra Digital Post, modtager du et fysisk brev med posten. 

    Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

  • Hvilke oplysninger skal opdateres?

    Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

    NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit NemID, senere MitID.

  • Hvilke persondata opbevares i løsningen?

    Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

    Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

    Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

  • Brug NemID nøgleapp

    Den nemmeste måde at opdatere dine oplysninger på er at bruge NemID nøgleapp. Gør derfor gerne dette.

    Du skal bruge: 

    • dansk pas med chip. Det gælder som hovedregel pas, som er udstedt efter 1. januar 2012. Når passet bliver scannet, tjekker appen i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt
    • en smartphone, som kan aflæse en chip (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.

    Opdatér dine ID-oplysninger nemt og hurtigt via NemID nøgleapp. Før du går i gang, skal du sørge for, at appen er opdateret til seneste version 2.6 i App Store eller version 2.4.0 i Google Play.

    Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger: 

    1. Åbn NemID nøgleapp
    2. Tryk på "Opdater her"
    3. Log ind med NemID 
    4. Scan dit pas med din smartphone. Vejledning fremgår i appen.  

    Du kan kun opdatere dine ID-oplysninger gennem NemID nøgleapp, hvis du har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, og har et pas, der er udstedt efter 1. januar 2012. Hvis du ikke har det, skal du derfor vente, indtil du senere i 2021 eller i 2022 modtager mere information fra Digitaliseringsstyrelsen om, hvad du ellers kan gøre.    

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har NemID nøgleapp?

    Hvis du ikke har NemID nøgleapp, kan du hente den i App Store eller Google Play Butik

    Du skal kun foretage dig noget nu, hvis du kan bruge NemID nøgleappen. Kan du ikke det, vil du senere få Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor du får at vide, hvad du skal gøre for at få MitID. Er du fritaget fra Digital Post, vil du modtage et fysisk brev med posten. 

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et dansk pas?

    Du skal kun foretage dig noget nu, hvis du har et dansk pas udstedt efter 1. januar 2012 og en telefon, der kan scanne chippen i passet.

    Kan du ikke det, skal du se bort fra beskeden i nøgleappen og det brev, du modtager med Digital Post. Du kan forsætte med at bruge dit NemID, helt som du plejer.

    Du vil senere få Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor du får at vide, hvad du skal gøre for at få MitID. Er du fritaget fra Digital Post, vil du modtage et fysisk brev med posten.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har en telefon, der kan scanne chippen i passet?

    For at kunne scanne chippen i passet, skal du have en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.

    Kan du ikke det, skal du se bort fra beskeden i nøgleappen og det brev, du modtager med Digital Post. Du kan forsætte med at bruge dit NemID, helt som du plejer.

    Du vil senere få Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor du får at vide, hvad du skal gøre for at få MitID. Er du fritaget fra Digital Post, vil du modtage et fysisk brev med posten.

  • Kan jeg fortsat bruge mit NemID og min nøgleapp?

    Ja, du kan bruge dit NemID og din nøgleapp helt, som du plejer, uanset om du opdaterer dine ID-oplysninger eller ej. Når du går ind i appen og opdaterer dine ID-oplysninger, så er du klar til at få MitID.

    Hvis du ikke kan opdatere dine oplysninger i appen, skal du se bort fra den besked, du modtager i appen og i Digital Post, og forsætte med at bruge NemID, helt som du plejer.

    Du vil senere få Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor du får at vide, hvad du skal gøre for at få MitID. Er du fritaget fra Digital Post, vil du modtage et fysisk brev med posten. 

    MitID bliver lanceret senere i 2021 og vil på et tidspunkt helt erstatte NemID, men indtil da skal du beholde dit NemID.

  • Hvorfor er der en besked om, at jeg skal scanne mit pas i min NemID nøgleapp?

    Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

    Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, vil du modtage et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post. Du kan ikke selv undersøge, om det gælder for dig. Derfor skal du ikke gøre noget, før du modtager besked via Digital Post.

    Beskeden vil indeholde vejledning til, hvad du skal gøre. Er du fritaget fra Digital Post, modtager du et fysisk brev med posten. 

    Hvis du ikke modtager et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, at du skal opdatere dine oplysninger, kan du se bort fra den besked, du kan se i NemID nøgleappen, og forsætte med at bruge dit NemID og din NemID nøgleapp, helt som du plejer.

  • Where can I read about updating my personal information in English? 

    To read about updating your personal information in English, please go to mitid.dk. 

  • Hvad er MitID?

    I andet halvår af 2021 lanceres MitID. Alle med NemID skal have MitID: hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

    Den største ændring bliver, at NemID nøglekortet udgår, og at NemID nøgleapp bliver udskiftet med en kommende MitID app. Der kommer også alternativer til dem, der ikke har mulighed for at bruge appen. 

  • Nye krav til sikkerhed

    Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

    NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID bliver der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID kommer godt fra start og lever op til disse krav. På den måde bliver MitID klar til at være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

    National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

    De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

    NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

    NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremadrettet vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske NemID eller MitID.   

  • Læs også

    Du kan læse mere om MitID på MitID.dk.

  • Hvor kan jeg få hjælp?

    Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til MitID og opdatering af ID-oplysninger, kan du kontakte supporten.

    Supporten kan kontaktes på:

    Telefon: 33 98 00 12

    Telefontid:

    • Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00
    • Lørdag og søndag: kl. 10:00-16:00. 

    Skriv til os:

    E-mail: idopdatering@digst.dk 

  • Hvornår skal jeg senest opdatere mine ID-oplysninger?

    Opdatér dine oplysninger allerede nu, så du er klar, når MitID bliver lanceret.

    Hvis du ikke opdaterer dine oplysninger, vil du ikke kunne få et MitID på baggrund af dit NemID. På sigt lukker NemID helt, og hvis du ikke får MitID inden da, vil du ikke længere kunne betjene dig selv digitalt.

    Læs om, hvordan du opdaterer dine oplysninger under ”Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger”.

  • Hvorfor har jeg ikke modtaget information om, at jeg skal opdatere mine ID-oplysninger?

    NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er derfor kun nogle brugere, der skal opdatere deres ID-oplysninger. Du skal kun gøre noget, hvis du modtager et brev via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen om opdatering af dine ID-oplysninger. Er du fritaget fra Digital Post, modtager du et fysisk brev med posten.

  • Jeg har modtaget et brev, selvom jeg allerede har opdateret mine ID-oplysninger. Hvad gør jeg?

    Hvis du allerede har opdateret dine ID-oplysninger i NemID nøgleappen, og alligevel har modtaget et brev med Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, kan du se bort fra brevet.

    Du skal kun opdatere dine oplysninger én gang. Når du alligevel modtager brevet skyldes det, at din opdatering ikke var registreret, da udsendelsen af brevet blev planlagt. Det er den nu.

  • Kan jeg bruge min NemID nøgleapp, hvis jeg ikke har opdateret mine ID-oplysninger?

    Ja, du kan bruge din NemID nøgleapp helt, som du plejer. Når du går ind i appen og opdaterer dine ID-oplysninger, så er du klar til at få MitID. MitID bliver lanceret senere i 2021 og vil på et tidspunkt helt erstatte NemID. Får du ikke MitID, inden NemID lukker, vil du ikke længere kunne betjene dig selv digitalt.

  • Hvorfor kræver det et pas med chip og en mobiltelefon med NFC-læser?

    Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas, der er udstedt efter den 1. januar 2012, indeholder en chip med særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

    En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

    NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

  • Hvorfor kan jeg ikke blot tage et billede af mit pas?

    Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

    Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.

  • Hvorfor skal jeg logge ind med NemID, når jeg skal opdatere mine ID-oplysninger?

    Dine ID-oplysninger skal knyttes til dit NemID. Det gør du ved, at du logger ind med dit NemID i NemID nøgleapp, så nøgleappen ved, hvem du er. Nøgleappen kontrollerer, at du er den samme person, som fremgår i det pas, som du scanner og bruger til at sikre din identitet.  

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Del: