Elever fra Furesø Musikskole spiller koncert med DR Big Band

Et unikt samarbejde bringer DR Big Band og den japansk-amerikanske chefdirigent, Miho Hazama, til Galaksen den 11. oktober. De professionelle musikere står nemlig ikke alene på scenen til koncerten, der kan opleves af 450 heldige gæster. I koncertens første halvdel medvirker omkring 30 af Furesø Musikskoles elever. Det er kulminationen på lang tids forberedelse og fælles prøver.

DR Big Band

Furesø Musikskole har fastlagt en 3 årig strategi, som har til hensigt at sætte spot på udvalgte instrumenter. Startskuddet lød i foråret med ”Danmarks første Harpefestival” og nu i samarbejdet med DR er det Big Bandets mange instrumenter som fx trompet, saxofon, basun og rytmegruppe, der står i rampelyset.

”Vi oplever at Furesø Kommunes børn og unge flokkes om musikskolens mange tilbud, men oftest også omkring de samme velkendte instrumenter som guitar og klaver. Vi prøver med denne indsats at udbrede kendskabet til flere instrumenttyper via skole- og koncertprojekter som dette” fortæller musikskoleleder ved Furesø Musikskole, Jes Gram.

Der øves med andre ord på højtryk i disse dage blandt eleverne fra Furesø Musikskole. Som led i projektet får musikskolen blandt andet besøg af 4 faste musikere fra DR Big Bandet, som kommer ud og øver sammen med eleverne op til koncerten.

”Det er vanvittigt udviklende for den enkelte elev at møde professionelle musikere fra øverste hylde. Det giver motivation for at yde lidt ekstra i det daglige arbejde, og suset fra oplevelsen af at optræde på scenen sammen med disse musikere, vil eleverne tage med sig for altid”, siger Jes Gram.

På Musikskolen vægtes sammenspil generelt højt, da det sociale aspekt af at lave musik sammen har stor betydning for det enkelte barn. Færdigheder, som at lytte til hinanden og samarbejde for et fælles udtryk eller optræden, rækker udover det at beskæftige sig med musik og ind i mange andre aspekter af livet.

Tine Hessner (B), formand for Kultur, Fritid og Idræt, har sin billet klar og glæder sig til en festlig aften: ”Man kan da ikke blive i andet end godt humør, når genskinnet i blæseinstrumenterne stråler om kap med stolte og smilende børneansigter. Og det er en helt fantastisk mulighed for Furesøs børn, det her. Fælles oplevelser har betydning for sammenhængskraften og kontakten med verden uden om os. I Furesø ønsker vi at styrke samarbejdet lige netop mellem det professionelle kulturmiljø om at skabe oplevelser, indsigt og udsyn. At DR Big Band siger ja til sådan et samarbejde om talentudvikling vidner om det høje niveau blandt kulturinstitutionerne i Furesø Kommune”

Et ønske for fremtiden er, at Furesø Musikskole på sigt kan starte sit eget Big Band og på den måde bidrage til fødekæden i det danske musikmiljø. Frøene skulle med dette projekt gerne være sået.

Billetterne koster 50 kr. inkl. gebyrer og garderobe og kan købes på galaksen.dk

DR Big Band

OM DR BIG BAND

DR Big Band har været et fyrtårn på den danske jazzscene siden 1964, og bandet var med helt i front i de år, hvor København husede en række legendaris…