Kultur på trods af nedlukning

På baggrund af coronakrisen har Udvalg for kultur, fritid og idræt oprettet en særlig pris ”Kultur på trods”. Den uddeles til dem, der har gjort noget helt særligt for at udbrede kulturen og øge livskvaliteten hos Furesøs borgere under coronakrisen. Indstil en kandidat eller aktivitet senest 1. oktober.

Kulturbranchen kæmper i øjeblikket med restriktioner og tab af indtægter efter forårets og sommerens nedlukning. Men kulturens oplevelser og fællesskaber har samtidig været med til at forsøde livet for de borgere, der blev ramt af isolation og nedlukning. Derfor har Udvalg for kultur, fritid og idræt oprettet den ekstraordinære pris ”Kultur på trods”.

”Coronakrisen har lært os, hvor vigtigt det er, at vi passer på hinanden. Vi har også lært, hvor meget kulturelle oplevelser betyder for os og vores medborgere. Musik, billedkunst, litteratur, dans, teater, film etc. kan bevæge os, gøre os mindre ensomme og give livet indhold og kvalitet, siger formand for Udvalg for kultur, fritid og idræt, Tine Hessner (R).

Næstformand i udvalget, Muhammed Bektas (A) supplerer: Når man ikke må samles og være tætte, skal man virkelig være opfindsom og stædig for at komme igennem med sin idé, trods restriktionerne, og det ved vi, at der er mange i Furesø, der har været i dette forår. Dem vil vi gerne hylde med ”Kultur på trods”-prisen.

Om ”Kultur på trods”

”Kultur på trods”-prisen uddeles i 2020 i stedet for Kulturprisen, pga. den særlige situation, vi har i år. Prisen er en hyldest til en frivillig, coronarelateret kulturindsats i kommunen. Alle kan indstille enten en person, forening eller en aktivitet ved at udfylde formularen på furesoe.dk/kulturpåtrods senest den 1. oktober 2020.

”Jo flere, der indstilles, jo bedre – for så er der også en idebank til fremtiden,” fortæller Tine Hessner og Muhammed Bektas.

Uddeles 22. oktober

”Kultur på trods”-prisen uddeles torsdag den 22. oktober i Farum Kulturhus’ café Frk. Fryd kl. 17-18, hvor alle kandidater og aktiviteter hyldes. Hvis du vil vide mere om pris, indstilling og uddeling, kan du kontakte kulturkonsulent Cecil Bojsen Haarder på kultur@furesoe.dk eller til på tlf. 7216 5030.

Kultur på trods-prisen

”Kultur på trods”-prisen er en ekstraordinær pris, der uddeles i 2020 i anledning af den nedlukning af samfundet, som Coronakrisen medførte.

Center for Borgerservice, Kultur og Erhverv

Muhammed Bektas