Fire frivillige indsatser nomineret til kulturpris

Den 22. oktober uddeler Udvalg for kultur, fritid og idræt den ekstraordinær pris, ”Kultur på trods”. Prisen går til de frivillige ildsjæle og aktiviteter, der har bragt kulturoplevelser ud til Furesøs borgere på trods af nedlukning og restriktioner. 22 borgere har indstillet fire indsatser til prisen.

22 borgere har indstillet kandidater til prisen "Kultur på trods”, og i alt fire frivillige indsatser skal hyldes. Det spænder vidt i både alder og aktivitet og som helhed en flot fremvisning af engagement og opfindsomhed. Du kan læse om indsatserne her nedenfor.

I udvælgelsen har Udvalg for kultur, fritid og idræt fokus på de aktiviteter, som i særlig grad kan inspirere andre foreninger og borgere nu og i fremtiden.

De fire nominerede indsatser er:

• At holde ungekulturen i live

Furesø Ungepanel (FUP), der blev stiftet i 2019, fik deres sag for, da Ungekulturhuset lukkede ned. Siden marts har de unge gjort en ihærdig indsats for at sikre inspiration til aktivitet og alternative mødeformer for unge i Furesø, der savnede samvær, ungekultur og fællesskab i en hård og ensom tid. FUP arrangerede desuden sommerferieaktiviteter for de mange børn, der ikke kom på ferie i år.

• Musik og underholdning på Lillevang

Arne Grumstrup og bestyrelsen for Lillevangs Venner arrangerede koncerter og anden musikalsk underholdning for beboerne på Plejecenter Lillevang i en periode, hvor alle besøg, udflugter og aktiviteter var aflyst. Blandt andet blev en trailer med udstyr skubbet rundt, så en musiker kunne spille levende musik mellem husene.

• Fællessang og morgengymnastik i Højbovænge

Dot Hurvig tog tidligt under Coronapandemien initiativ til at samle beboerne i Højbovænge udenfor til fælles morgensang fra Højskolesangbogen, efterfulgt af morgengymnastik for hele kroppen. Det er nu blevet en tradition, der kører på 7. måned til stor glæde for deltagerne, der bidrager med sangvalg og digtning af en særlig sang til lejligheden.

• Musik og opmuntring i indbakken

Ægteparret Niels og Kaja Pihl måtte i foråret aflyse operaaftnerne på Åkandevej, men valgte i stedet at sende e-mails hver dag til de musikinteresserede medlemmer. Det var ”humørpiller” i form af anekdoter, musikklip, videoer med sjove kommentarer. Alt sammen til stor opmuntring for de mange, primært ældre, medlemmer, som blev ramt af ensomhed, da Corona lukkede landet ned i foråret.

Prisuddeling med tilmelding

Alle kandidater hyldes torsdag den 22. oktober kl. 17-18 i Frk. Fryds Café i Farum Kulturhus. Her holder formand for Udvalg for kultur, fritid og idræt tale for alle kandidater og der uddeles en pris. Da der er forsamlingsloft, er arrangementet primært for kandidater og deres pårørende, men skriv en mail til kultur@furesoe.dk, hvis du vil deltage, så kan det være, der er en plads.

Læs mere om om prisen, de indstillede og prisuddelingen på siden Kultur på Trods.