Nu starter et nyt kapitel for Farum Bytorv

Nye boliger, butikker, byliv og arbejdspladser kommer snart til Farum Bytorv. Onsdag aften den 27. november godkendte byrådet, at Farum Bytorv kan udvides med op til 15 nye butikker og 120 nye boliger.

Farum Bytorv har i dag 40 butikker, 4 dagligvarebutikker og 3 spisesteder. Som kulminationen på over 12 års arbejde med at finde den rette løsning for bytorvet vedtog byrådet den 27. november en ny lokalplan og et kommuneplantillæg for Farum Bytorv. Beslutningen sikrer, at bytorvet kan udvides med 5.750 m² centerbebyggelse inkl. gangareal og cirka 6.600 m² boliger.

”Det er en god dag for Furesø, at plangrundlaget for udvidelsen af Farum Bytorv nu er på plads” siger formand for Udvalg for byudvikling og bolig, Egil Hulgaard (C).

”Vi er et skridt videre i forhold til udviklingen af Bytorvet, som en markedsplads, der henvender sig til mange flere og tiltrækker endnu flere kunder fra hele Furesø og resten af Nordsjælland. Der skal nok blive rift om de nye boliger, der kommer til at ligge centralt i Farum, tæt på stationen og handelsliv. Mange borgere og handelslivet har taget rigtig godt imod udvidelsen af bytorvet”.

Dimensioneringen er endnu ikke fastlagt endeligt, men DADES forventer cirka 100-120 boliger i alt. Det første byggeri vil være det nye parkeringshus ud til Paltholmvej, og derefter følger udvidelsen med butikker og boliger.

Egil Hulgaard

Skovbovænget 83B