Nyhed

Smæk røret på. Lad vær' med at klikke

Falske mails, SMS'er og opkald skal lokke dig til at give svindlere adgang til dine personlige oplysninger. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om dine personlige oplysninger eller om at overføre penge.

Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue.

Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om dine personlige oplysninger eller om at overføre penge.

Det er en god huskeregel, der kan hjælpe borgere med at undgå at få stjålet og misbrugt deres digitale identitet.

Hvis banker og offentlige myndigheder har brug for dine personlige oplysninger, vil de kontakte dig gennem Digital Post eller din netbank og henvise til selvbetjeningsløsninger. De vil altså ikke række ud til dig uopfordret over mail, SMS eller opkald med det formål at bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger.

Overfør aldrig penge til nogen, hvis du er i tvivl om, hvem de er

Fupmails og falske sms-beskeder skal lokke dig til at give svindlere adgang til din konto. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig overføre penge. 

Smæk røret på. Lad være med at klikke

Husk, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. Hvis du er i tvivl, så: smæk røret, på og lad være med at klikke på links.

Lær, hvordan du spotter falske mails, SMS’er og opkald

Når svindlerne kontakter dig, udgiver de sig for at være afsendere, som vi stoler på, fx banker eller offentlige myndigheder. Det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om svindel. Tag quizzen her og bliv klogere på, hvad du skal være særligt opmærksom på for at passe på dine oplysninger.

Tag quizzen

Gode råd

  • Giv ikke dine personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger væk over mail, SMS eller opkald
  • Hvis du er i tvivl om en persons identitet, så bed om deres navn og afdeling og ring tilbage på virksomhedens hovednummer
  • Hvis du modtager en mail eller SMS med et link i, så lad være med at klikke på linket. Skriv det i stedet ind manuelt i en ny browser

Få flere gode råd om digital svindel

Kreditadvarsel

En markering om kreditadvarsel i CPR kan være med til at forebygge identitetsmisbrug.

Grafik Online Spil
Nyhed

Lær at spotte de digitale fælder

Danskernes hverdag bliver mere og mere digital. Vi lægger madvarer i en virtuel indkøbskurv, børnene spiller online, og vi bruger de sociale medier da…

Kontakt

Borgerservice og KontaktCenter

Bymidten 48
3500 Værløse

Tlf.: 7235 4000
Mail: Furesoe@furesoe.dk (ikke sikker)

Åbningstid på telefonerne:
Mandag, Tirsdag, Onsdag og Fredag 10-14
Torsdag 10-17

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid