Hjem Borger Sundhed og sygdom Hjælpemidler Service og reparation af hjælpemidler

Service og reparation af hjælpemidler

Vær opmærksom på at du selv står for den almindelige drift og vedligeholdelse af dit hjælpemiddel. Ved akutte behov i forbindelse med allerede bevilligede hjælpemiddel skal du kontakte Visitationen.

Liste med leverandører der kan hjælpe med vedligehold og reparation af dit hjælpemiddel:

Godt at vide

Kommunen bevilger nødvendige reparationer, der ligger udenfor den almindelige vedligeholdelsespligt. Du kan ringe direkte til vores depot og aftale, hvordan det skal foregå. Du kan ringe på tlf. 7216 4482 alle hverdage mellem kl. 9.00 og 14.00.

Under reparationen kan kommunen ved særligt behov evt. udlåne et andet hjælpemiddel.

Det anbefales, at der tegnes et Falck abonnement, således at du kan være sikker på, at blive kørt hjem med el-køretøjet, hvis det skulle gå i stykker.

Du kan tegne abonnement gennem Invalideorganisationernes Brugerservice tlf. 36751793

Du skal selv sørge for almindelig vedligeholdelse af hjælpemidlerne f.eks.:

• jævnlig rengøring
  • smøring og justering
  • pumpning / lapning / udskiftning af dæk og slanger efter behov
  • udskiftning af el-pærer og defekte lygteglas

Der ydes ikke hjælp til drift og vedligeholdelse. Der ydes hjælp til udskiftning af dæk og slanger til kørestole, hvis der er behov for mere end én årlig udskiftning. Du betaler selv udgifterne til den første årlige udskiftning (gem kvitteringen som dokumentation).

Hjælpemidlet er kommunens ejendom, men du er ansvarlig for det, så længe det er i din varetægt.
Din almindelige indbo-ansvarsforsikring dækker ved brand, tyveri og vandskade. Ligeledes dækker forsikringen ansvar for skade på andre personer eller andre personers ting forvoldt af brugeren af kørestolen. Skader på kørestole er sædvanligvis dækket af  indboforsikringen, ellers henvend dig til Visitationen.

Du bedes informere dit forsikringsselskab om, at du har fået bevilget et el-køretøj.

Skader forvoldt på dig eller ting i dit hjem ved brug af kørestol dækkes ikke af forsikringen eller kommunen.
Ved bevilling af 3-hjulet knallert (benzin-drevet) skal du selv tegne en lovpligtig ansvarsforsikring.

Har dit hjælpemiddel været udsat for tyveri eller hærværk eller er blevet stjålet, kontakt da først politiet, eget forsikringsselskab og derefter Visitationen.

Visitationen