Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Borgerservice Digital borger Digital selvbetjening

Digital selvbetjening

Som borger i Danmark skal du betjene dig selv digitalt på en række offentlige områder, men vi hjælper dig gerne, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Ring på 7020 0000 - hvis du har brug for hjælp

Den Digitale Hotline vejleder i de digitale selvbetjeningsløsninger, som kommunerne og andre myndigheder stiller til rådighed. På Den Digitale Hotline kan du også få svar på generelle spørgsmål. I åbningstiderne sidder medarbejere fra Borgerservice klar til løse dine digitale udfordringer. De har dog ikke adgang til din konkrete sag og kan derfor ikke foretage direkte sagsbehandling.

Mandag-torsdag 8-20, 
Fredag 8-16
Lørdag lukket
Søndag 16-20

 

 

Digital selvbetjening er de digitale tjenester på offentlige hjemmesider, hvor man fx kan melde flytning eller ansøge om boligstøtte. 

På en række områder er det obligatorisk for borgere at anvende digital selvbetjening. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk. 

Hvis du har svært ved det digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed. 

Hvis du er fritaget fra Digital Post

Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du pr. 1. juni 2023 automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger. 

Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post. 

Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det. 

Særligt for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark

Vær opmærksom på, at hvis du skal søge om ydelser mv. hos Udbetaling Danmark, skal du kontakte borgerservice for at blive generelt undtaget fra at benytte digital selvbetjening. 

Henvender du dig direkte til Udbetaling Danmark uden først at være blevet undtaget fra digital selvbetjening, vil Udbetaling Danmark i det enkelte tilfælde kunne tage imod din ansøgning eller meddelelse – det kan fx være hvis du er fritaget fra Digital Post. Det betyder dog ikke, at du vil være undtaget fra digital selvbetjening fremadrettet i dit sagsforløb. Derfor vil Udbetaling Danmark henvise dig til din kommune, som kan undtage dig generelt fra digital selvbetjening på det pågældende lovområde, hvis du har behov for det. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

De offentlige myndigheder skal stille et alternativ til rådighed, hvis særlige forhold gør, at du ikke kan bruge digitale selvbetjeninger. 

Særlige forhold kan fx være, at du:

  • har et handicap eller en funktionsnedsættelse
  • mangler digitale kompetencer
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt MitID, og MitID er påkrævet for at kunne bruge en selvbetjening. 

Du skal kontakte den relevante myndighed, som kan oplyse, hvordan du ellers kan få oplysninger, ansøge eller andet.

Det er muligt at blive fritaget fra Digital Post og i stedet få breve med papirpost. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Du kan få hjælp i kommunens borgerservice. Der kan du både få vejledning og låne en computer.

Du kan også ringe til borger.dk's kontaktcenter, som kan vejlede dig.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Nogle selvbetjeninger kræver, at du logger på med MitID.

Hvis du ikke har MitID, skal du henvende dig til den myndighed, som selvbetjeningen eller ydelsen drejer sig om. Fx skal du henvende dig til kommunens borgerservice, hvis du skal have hjælp til flytning, lægeskift og til- eller framelding til Robinsonlisten.

Robinsonlisten er en liste i Det Centrale Personregister over borgere, der har frabedt sig uopfordrede skriftlige og telefoniske henvendelser i markedsføringsøjemed.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Kontakt

Borgerservice og KontaktCenter

Bymidten 48
3500 Værløse
Furesoe@furesoe.dk

Ring til os

Telefontider

Har du set?

Abonnér på nyt fra furesoe.dk Giv os feedback

Find os

Furesø Kommune
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190

Telefon: 7235 4000

Åbningstid på telefonen

Mandag - onsdag  10 - 14
Torsdag 10 - 17
Fredag 10 - 14

Ved fysisk fremmøde skal du bestille tid

Bestil tid i borgerservice

Følg os på de sociale medier