Furesøs skoler og daginstitutioner skaber fælles fortælling om teknologi

Week of Code 2017
Furesøs skoler og daginstitutioner gentog succesen fra sidste år og har netop afsluttet to ugers Week of Code, hvor børnehavebørn og skolebørn fik mulighed for at eksperimentere med teknologi og kodning.

Week of Code er historien om, hvordan furesøbørn og -unge mellem 0 og 18 år sammen skaber en fælles fortælling om meningsfuld implementering af teknologi i en kreativ ramme. Det lyder stort og flot. Og det er det faktisk også. For andet år i træk har alle Furesøs daginstitutioner og skoler nemlig udforsket og eksperimenteret med teknologier som Bee-Bots, Ozobots, 3D-printere og Dash & Dots-robotter. Teknologier, som nok vil sætte pausefisk i øjnene på mange voksne. Men ikke hos de unge – de har helt styr på det. Blandt andet takket være to ugers Week of Code.

Hjemmebyggede robotter og legehuse

Fredag den 6. oktober samledes børnehavebørn, pædagoger, skolernes IT-patruljer og deres lærere i Galaksen i Værløse til en slags midtvejsevaluering, hvor målet var at dele viden og erfaringer og vise det foreløbige arbejde frem. 

Skoleeleverne gennemførte tre udfordringer: Først skulle de bygge et hus af pap og Makedo-skruer, dernæst levere teknologi som lys og ringeklokke for til sidst at tilsætte et ”levende” element til huset, eksempelvis en robot. Børnehavebørnene fik i samarbejde med deres pædagoger bygget et stort legehus.

To skoler blev udråbt som vindere af udfordringerne. Syvstjerneskolen modtog fighterprisen, mens Lyngholmskolen vandt hovedpræmien.

Læringen går som en leg

Mange nysgerrige gæster var mødt op. Blandt dem var velfærdsdirektør Niels Milo Poulsen, der var imponeret over børnenes dedikation til udfordringen.

”Det er inspirerende at se, hvordan projekter som Week of Code og MiniMakerSpace kan styrke læringen. Man ser de her børn eksperimentere, sidde på gulvet og bygge og bare være helt væk i læring – så meget at de faktisk helt glemmer at spise. Det er en leg for dem, og den bedste læring er jo den, man får, når man ikke opdager, at man lærer noget,” sagde Niels Milo Poulsen.

Inspiration til udenlandske gæster

Der var endda gæster fra Tyskland. Forsker Frank Støvelbæk fra UCC kiggede forbi sammen med tre medarbejdere fra tyske daginstitutioner. UCC samarbejder nemlig med tyskerne gennem Erasmus+-projektet. Det er et uddannelsesprogram fra EU, der skal styrke projekter mellem institutioner i Danmark og resten af EU.

Mens de tyske gæster sugede børnenes erfaringer til sig, satte Frank Støvelbæk et par ord på, hvorfor det er så vigtigt at styrke børnenes digitale dannelse. 

”Det her er med til at udvikle børnene, så de kan begå sig i den teknologiske verden, forstå teknologien og hvad de kan bruge den til, og det er vigtigt, fordi fremtiden er formet af teknologien. Et eksempel på hvor projekter som dette virkelig kan gøre en forskel er i børnenes skift – fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. Det er altid problematisk, når et barn skal gennem et skift, men med projekter som det her giver man børnene noget fælles, som de kan støtte sig til,” forklarede Frank Støvelbæk.

Furesø bliver da også ved med at udvikle og afholde Week of Code, der skal hjælpe med at få implementeret digitale teknologier i både dagtilbuddenes såvel som skolernes hverdag. Samtidig arbejder Center for Dagtilbud og Skoles på at revidere områdets IT-pædagogiske strategi.

Kontakt

Center for Dagtilbud og Skole

Stiager 2
3500 Værløse
Tlf.: 7235 4000
Skriv til os via Digital Post (borger)

Skriv til os via Digital Post (virksomhed)