Topbillede til fanebladet borger

Foredrag: Fra overlevelse til overskud - sådan bliver du langtidsfrisk

Henrik Krogh, stressekspert
Henrik Krogh, trivselsekspert
Henrik Krogh gæstede Galaksen den 18. maj 2015. Her delte han ud af sin viden om at vende overlevelse til overskud.

Henrik Krogh fortalte om, hvordan man håndtere en stresset hverdag præget af lidt for mange opgaver, krav og udfordringer både på jobbet og på hjemmefronten. Opgaver og krav der ikke forsvinder eller bliver færre. En mulighed er at lære sig selv nogle nye måder at klare udfordringerne på.

Vi kan lære af de langtidsfriske

Henrik Krogh har forsket i, hvad langtidsfriske mennesker gør for at få overskud i hverdagen. Hvad der gør langtidsfriske mennesker langtidsfriske. I løbet af aftenen delte han ud af tips, teknikker og strategier.
Henrik Krogh har importeret ordet ”langtidsfrisk” fra den svenske idrætslæge Johnny Johnson. Ifølge Johnny Johnson defineres det at være langtidsfrisk, som at man har maksimum 7 sygedage, heraf maksimum 5 sygedage på almindelige arbejdsdage pr år de sidste 2 år. Hertil har Henrik Krogh sin egen definition på personer, der er langtidsfriske, der lyder:

  • De er næsten aldrig syge
  • De er næsten altid glade, når de går på arbejde
  • De er gode til at løse de problemer, de står overfor på arbejdspladsen
  • Det at tage ansvar tynger dem ikke, men de ser det i stedet som sikkerhed
  • De er gode til at tage en ”mellemlanding” i løbet af dagen, hvor de kommer ned i gear
  • De motionere minimum 5 gange om ugen på et moderat niveau 30 minutter og gerne udendørs, hvor de kan få lys og luft
  • De sover bedre om natten end deres kollegaer.

Sov godt

Noget af det vigtigste for at trives er at man sover godt. For at sove godt er det vigtigt, at ens kortisolniveau daler i timerne op til, man skal i seng. Kortisolniveauet skal være lavest, når man går i seng, så man i de første 4 timer af ens søvn kan komme helt ned i den dybe søvn. Derefter må det godt stige, så vi opnår vores højeste kortisolniveau, når vi vågner. Det giver overskud.
Når folk oplever stress, er det fordi kortisolspejlet vender forkert – niveauet er lavt, når det skal være højt og omvendt. Det kan vi mennesker holde til i en periode, men kan derefter både få psykiske og fysiske konsekvenser.

Kom ned i gear i løbet af dagen

Det er vigtigt at komme ned i 3. gear og opleve balance i kroppen i løbet af dagen, især hvis ens hverdag kører i 4.-5. gear. Henrik Krogh gav et tips til, hvordan man kommer ned i gear:

  • Træk vejret dybt ind gennem næsen og ned i maven. Hold 3 sek. pause, hvorefter du giver slip og puster ud gennem munden
  • Det er godt at gabe. Det får vores krop til at slappe af.

Skab trivsel på arbejdspladsen

Afsluttende gav Henrik Krogh et eksempel på, hvordan de på en arbejdsplads havde øget trivslen og nedsat sygefraværet. De havde oprettet en såkaldt trivselskonto på 500 kr. pr. år til hver medarbejder. De eneste krav der var til brugen af pengene var:

  • at pengene skulle bruges på aktiviteter indenfor fitness, velvære eller kulturelle oplevelser 
  • at de skulle tage minimum 3 kollegaer af sted sammen
  • at det skulle ligge udenfor arbejdstiden
  • derudover skulle de svare på 3 spørgsmål, når de skulle have pengene udbetalt:
    • Hvordan påvirker det dit humør?
    • Hvordan påvirker det dit helbred?
    • Hvordan påvirker det din livskvalitet?


Arbejdspladsen var bevidste om, at dette ikke i sig selv påvirkede medarbejdernes livskvalitet i en høj grad, men medarbejderne blev opmærksomme på den, og begyndt derfor at selvevaluere. Det var en stor succes og gav som nævnt øget trivsel og lavere sygefravær.

Sidst opdateret 31. maj 2017

Kontakt

Sundhedsstrategisk enhed

Stiager 2
3500 Værløse
Tlf.: 7235 4000

E-mail: sundhed@furesoe.dk


Find Sundhedsstrategisk Enhed på Krak